SV4BP_EKOP Environmentální edukace v sociální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Ing. Aleš Máchal (cvičící)
RNDr. Jan Trávníček (cvičící)
Bc. Hana Veškrnová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_EKOP/01: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, J. Trávníček, H. Veškrnová
SV4BP_EKOP/02: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, J. Trávníček, H. Veškrnová
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Sociální pedagogika a volný čas. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky formou kolokvia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do problematiky ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání. Rámcové seznámení se základními pojmy, globálními problémy lidstva, postavením ekologické a environmentální výchovy v systému pedagogických věd s orientací na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu. Předpokládáme základní orientaci v oblasti ekologických hnutí a neziskového sektoru včetně příslušné legislativy.
Osnova
  • Základní pojmy Ekologie a environmentální věda, environmentální vzdělávání, ekopedagogika. Axiologická dimenze ekologie a environmentální vědy Teorie hodnot, ekologické vědomí, ekologická etika, dobrovolná skromnost, trvale udržitelný rozvoj. Teorie a metodika ekologické a environmentální výchovy v sociální pedagogice Principy ekologické a environmentální výchovy, environmentální osvěta v ČR, ekologické minimum, metody práce v ekologické a environmentální výchově, obsah, cíle a metody ekologické a environmentální výchovy. Vzdělávací programy pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Zařízení pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Národní síť středisek a center environmentálního vzdělávání a osvěty PAVUČINA, nabídka výukových programů a aktivit ve volném čase dětí a mládeže. Problematika ekologických hnutí Nejznámější ekologická hnutí a jejich program (DUHA, Nesehnutí, Greenpeace), Český svaz ochránců přírody. Základy legislativy v oblasti životního prostředí Základy managementu nevládních neziskových organizací Typy občanských organizací, jejich vznik, řízení a financování. Problematika fundraisingu.
Literatura
  • JŮVOVÁ, Alena. Ekologická výchova a environmentální vzdělávání ve volném čase. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. první. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2002, s. 65-80. ISBN 80-7315-012-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie : hrozba i naděje. Edited by Hana Kolářová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 141 s. ISBN 8024602865. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • JAKRLOVÁ, Jana a Jaroslav PELIKÁN. Ekologický slovník terminologický a výkladový. Edited by Bedřich Moldan. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 144 s. ISBN 8071686441. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
  • JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 50 stran. ISBN 8021014784. info
Výukové metody
Bloková výuka formou seminárního cvičení, vyžadující aktivitu, zapojení do připravených cvičení a úkolů a dílčí individuální přípravu. Prohloubení samostudiem studentů vedoucí k zvádnutí závěrečného testu a prezentaci vlastního ekovýchovného projektu.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Příprava seminární práce s návrhem vlastního ekovýchovného projektu a jeho prezentace v průběhu výuky, případně při závěrečném kolokviu. Pro udělení zápočtu je třeba absolvovat závěrečný písemný test.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.