SZ2MP_PSNZ Práce s nadanými žáky

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2MP_PSNZ/01: St 13:00–14:50 učebna 24, E. Trnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí:
- s klíčovými pojmy z oblasti vzdělávání nadaných žáků;
- s modely talentu a nadání;
- se způsoby identifikace nadaných žáků;
- s vhodnými vzdělávacími metody pro rozvoj nadaného;
- s nejlepšími postupy pro práci s nadanými žáky;
- se systémem vzdělávání nadaných v ČR i v zahraničí.
Výstupy z učení
Studenti:
- znají potřeby nadaných;
- navrhnou vhodné postupy pro práci s nadanými žáky v jejich oboru(předmětu);
- navrhnou vhodné materiály pro nadané žáky v jejich oboru(předmětu);
- rozliší jednotlivé typy nadaných a navrhnout vhodné postupy pro jejich vzdělávání;
- aplikují materiály MŠMT zabývající se vzděláváním nadaných v praxi.
Osnova
  • Osnova:
  • 1.Úvodní seminář, talent a nadání.
  • 2.Historie problematiky, modely a koncepce nadání.
  • 3.Inteligence, tvořivost, vliv dědičnosti a prostedí na nadání.
  • 4.Charakteristika nadaných dětí, soc.-emoc. problémy nadaných dětí.
  • 5.Některé typy nadání a talentu.
  • 6.Specifické skupiny nadaných dětí.
  • 7.Identifikace nadaných.
  • 8.Formy výuky a edukační programy.
  • 9.Vzdělávací potřeby nadaných, některé modely vzdělávání nadaných.
  • 10.Učitel nadaných dětí.
  • 11.Péče o nadané v ČR a zahraničí.
  • 12.Závěrečný seminář.
Literatura
    povinná literatura
  • Nadané dítě (Rozš.) : Naše dítě je velmi nadané : rukověť pro rodiče a učitele. info
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Jak správně identifikovat nadané dítě? přednáška. 2004. vyd. Brno: Brno, 2004. PPP, Brno. info
  • KODÝM, Miloslav, Petr BLAHUŠ a Lenka HŘÍBKOVÁ. K psychologii schopností a predikci senzomotorického výkonu. Praha: Academia, 1987. info
  • GARDNER, Howard. Frames of mind : the theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks, 1983, xxxii, 440. ISBN 0-465-02508-0. info
    doporučená literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • DOČKAL, Vladimír. Talent nie je dar. V Bratislave: Smena, 1986. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuze, domácí příprava, četba odborné literatury
Metody hodnocení
seminární práce v rozsahu maximálně 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické podobě do určeného termínu, aktivní účast na seminářích a plnění zadaných úkolů
Informace učitele
Předmět bude vyučován pouze v případě, že počet přihlášených studentů bude 10 a více. Maximální počet studentů ve skupině je 20.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2024.