TVp002 Physical Education Systems in the World

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
This internationally oriented course is specifically designed for teachers, future teachers, teacher assistants, academics and, students in the Physical Education area. The participants will be presented with various PE concepts and different approaches toward designing and realising physical education both in the historical and current perspective.
Výstupy z učení
After completing the course, the participants will recognise and understand the basic PE concepts in the world. They will be able to discuss and compare the fundamental historical and current factors effecting the teaching of physical education.
Osnova
  • The most known systems of sport and physical education in the world history. Sketch of sport and physical education evolution in the world regions and sketch of school physical education development. Current physical education concepts. Concepts of school physical education, aims of physical education and their forming. Current concepts, problems and prospects of physical education in the world. International and comparative research in physical education curriculum.
Literatura
    doporučená literatura
  • VAŠÍČKOVÁ, Jana. Pohybová gramotnost v České republice. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 155 stran. ISBN 9788024448831. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Gabriela a Petr VLČEK. A brief history of development of physical education in the Czech lands. In Pavlovic et al. History of Physical Education in Europe. 1. vyd. Leposavic: University of Pristina, FIEP Europe, 2015, s. 58-71. HISTORY of Physical Education in Europe. 1. ISBN 978-86-82329-52-7. URL info
  • VLČEK, Petr a Tomáš JANÍK. Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 184 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-203-1. info
  • International comparison of physical education : concepts, problems, prospects. Edited by Uwe Pühse - Markus Gerber. Oxford: Meyer & Meyer Sport, 2005, 818 s. ISBN 1841261610. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • Physical education, curriculum and culture. Edited by David Kirk - Richard Tinning. New York: Routledge Falmer, 1990, ix, 269. ISBN 185000675X. info
  • PANGRAZI, Robert P. a Paul W. DARST. Dynamic physical education curriculum and instruction : for secondary school students. New York: Macmillan Publishing Company, 1985, vi, 425. ISBN 0023906707. info
Výukové metody
Theoretical teaching, mass and individual tuitions.
Metody hodnocení
Credit requirements: written test or questionnaire - success rate of 80% and colloquium.
Informace učitele
Předmět je vypisován opakovaně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.