VVm025 Contexts of Creation 3

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
VVm025/01: Thu 17:00–18:50 4008, B. Rozbořil
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
• Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. • Student umění aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
Syllabus (in Czech)
  • Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“, kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 3“ se zaměřují na aspekty vnímání a cítění; odvíjí se od Aristotelova konceptu katarze v řecké tragédii. Specifickou, esteticky významnou emoci představuje smích; na ironii, humoru a grotesknosti staví řada přístupů včetně postmoderny. Protikladem je zde distance a odcizení, užívané v divadle (Brecht), aplikované i na fenomén atrofie vnímání (Welsch). Estetika cítění je ve 20. století nesena důrazem na tělesnost a jinakost tj. mezní prožitky (Bataille); ty jsou i tradiční látkou v požadavku entuziasmu umělce ((Platón - máníá), jehož platnost se týká i pedagogiky. Sylabus: • smyslové vnímání, recepce, její podmínky – distance a otevřenost neznámému (versus teorie očekávání a informace); responzní teorie umění (relevance vnímatele) • expresivistické teorie a hédonismus; Erlebnisgessellschaft (Schulze) • an-aesthesis (Welsch) a blazé (Simmel); Cizost a ozvláštnění (Šklovskij, Brecht) • Od fyziologie k duchovními vnímání skutečnosti Sociologie emocí jako spojovník tělesného se sociálním, řád lásky, (Scheller); setkání a odpovědný vztah k druhému - nositel smysluplnosti v dialogických přístupech (Buber, Levinas); • umírněná sensualita - koncept harmonie, vkus (taste) a vkusové kultury (vysoké a nízké, omnivorozita aj.) • tělo a tělesnost, vnímání v mezních situacích (Blanchot, Bataille, Klossowski); enthusiasmus umělce a sou-cítění; anxieta a empatie
Literature
    required literature
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER and Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu (Among words, action, picture - a contribution to the interdisciplinarity of the creative process). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 pp. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
    recommended literature
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Edited by Helena Jarošová - Miloš Ševčík, Translated by Alena Bahníková. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 169 s. ISBN 802460213X. info
  • OLMROVÁ, Jiřina and Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
    not specified
  • ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy : příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Translated by Markéta Blažková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 9788020015099. info
Teaching methods (in Czech)
seminář vystavěný na diskusi čtených pracovních textů
Assessment methods (in Czech)
Zápočet ve formě písemné úvahy ke zvolenému aspektu dané problematiky, s využitím literatury. Zpracovaný ústní referát k zadanému dílčímu textu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/VVm025