PdF:VZkB13 Propedeutika výchovy ke zdrav - Informace o předmětu
VZkB13 Propedeutika výchovy ke zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZkB13/01: Pá 21. 9. 13:00–14:50 učebna 36, Pá 5. 10. 12:00–13:50 učebna 36, Pá 19. 10. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 16. 11. 10:00–11:50 učebna 36, L. Adámková, V. Mužík, L. Mužíková, J. Reissmannová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základního přehledu o problematice výchovy ke zdraví. Studenti jsou seznámeni se základními vzdělávacími dokumenty a pojetím vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví a s realizací požadavků ve výchovně vzdělávacích institucích (na ZŠ, v centrech volného času aj.). Na tomto základě je odvozována koncepce studia uvedeného oboru, jeho filosofie, cíle a očekávané výstupy. Důraz je kladen na vytvoření žádoucích postojů k oboru a k pedagogické činnosti studentů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
bude schopen interpretovat základní východiska podpory zdraví ve školním prostředí
získá přehled o realizaci výchovy ke zdraví na základních školách
získá přehled o organizacích, které se podílí se na realizaci podpory zdraví a jejich fungování
chápe různá pojetí vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví
zná základní vzdělávací dokumenty - Osnova
- Obsah seminářů: 1. Pojetí předmětu výchova ke zdraví v minulosti a současnosti.
- 2. Vzdělávací programy, RVP ZV, standardy základního vzdělávání.
- 3. Analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
- 4. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví na ZŠ.
- 5. Národní programy podpory zdraví.
- 6. Programy podpory zdraví ve škole, program podpory zdraví jako součást školního vzdělávacího programu.
- 7. - 12. Základní témata výchovy ke zdraví (prevence infekčních i neinfekčních onemocnění, syndromu stáří, sociálně patologických jevů aj.)
- Obsah cvičení: 1. - 8. Hospitace ve výchovně vzdělávacích centrech - zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví.
- 9. - 10. Evaluace výchovy ke zdraví a podpory zdraví ve výchovně vzdělávacích institucích jako východisko k obsahu studia.
- 11. - 12. Prezentace výsledků.
- Literatura
- doporučená literatura
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8891-7. epub url info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- Výukové metody
- Výklad, diskuse, průběžná samostatná práce na malé výzkumné sondě, prezentace výsledků.
- Metody hodnocení
- Závěrečný znalostní test. Prezentace závěrů výzkumného šetření.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/VZkB13