PdF:XSPp02 Strategie prevence problémů v - Informace o předmětu
XSPp02 Strategie prevence problémů v chování dětí v mateřské škole
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Bez
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je posílit kompetence studentů pro předškolní vzdělávání se zaměřením na podporu dětí v riziku a s problémy v chování. Seminář vychází z konceptu inkluzivního vzdělávání a na ně navazujících přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování. V semináři budeme pracovat s teoretickými rámci, které budeme aplikovat na konkrétní příklady a práci ve škole.
- Výstupy z učení
- Student bude umět cíleně diagnostikovat potřeby dítěte v předškolním věku v oblasti rizik problémového chování a navázat na tyto potřeby intervenčními opatřeními.
- Osnova
- Problémy/Porucha chování v kontextu jejího vývoje – cyklické souvislosti kognitivní, sociální a emocionální podpory a sociálního začlenění, inkluze ve smyslu participace Problémy/Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání a vzdělanosti, kvality života – souvislost s osobnostním kontextem dítěte na cestě k dospělosti ADHD/ADD – specifika edukačních potřeb, riziko pro vývoj PCH Intervence 3P jako přístup školy k dětem s problémy/poruchou chování Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování - management třídy, odbornost, rituály, signály, reakce, hodnocení, verbalizace, strategie první pomoci Resilienční procesy a podmínky v prostředí školy– základní strategie pro podporu a posilování dětí, žáků v riziku, práce s rodinou/s komunitou Cílená analýza rizik problémového chování ve školním prostředí – práce se standardizovaným nástrojem a výstupy – evidence praxe, vymezení potřeb pro změnu, principy nastavení změny
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Evidence based teaching : a practical approach. Cheltenham: Nelson Thornes, 2006, x, 382. ISBN 0748795944. info
- neurčeno
- www.european-agency.org
- Výukové metody
- Přednášky; portfolio; seminární práce.
- Metody hodnocení
- Portfolio/seminární práce/prezentace. 30:40:30
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/XSPp02