XSPp02 Strategie prevence problémů v chování dětí v mateřské škole

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Bez
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je posílit kompetence studentů pro předškolní vzdělávání se zaměřením na podporu dětí v riziku a s problémy v chování. Seminář vychází z konceptu inkluzivního vzdělávání a na ně navazujících přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování. V semináři budeme pracovat s teoretickými rámci, které budeme aplikovat na konkrétní příklady a práci ve škole.
Výstupy z učení
Student bude umět cíleně diagnostikovat potřeby dítěte v předškolním věku v oblasti rizik problémového chování a navázat na tyto potřeby intervenčními opatřeními.
Osnova
  • Problémy/Porucha chování v kontextu jejího vývoje – cyklické souvislosti kognitivní, sociální a emocionální podpory a sociálního začlenění, inkluze ve smyslu participace Problémy/Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání a vzdělanosti, kvality života – souvislost s osobnostním kontextem dítěte na cestě k dospělosti ADHD/ADD – specifika edukačních potřeb, riziko pro vývoj PCH Intervence 3P jako přístup školy k dětem s problémy/poruchou chování Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování - management třídy, odbornost, rituály, signály, reakce, hodnocení, verbalizace, strategie první pomoci Resilienční procesy a podmínky v prostředí školy– základní strategie pro podporu a posilování dětí, žáků v riziku, práce s rodinou/s komunitou Cílená analýza rizik problémového chování ve školním prostředí – práce se standardizovaným nástrojem a výstupy – evidence praxe, vymezení potřeb pro změnu, principy nastavení změny
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Evidence based teaching : a practical approach. Cheltenham: Nelson Thornes, 2006, x, 382. ISBN 0748795944. info
    neurčeno
  • www.european-agency.org
Výukové metody
Přednášky; portfolio; seminární práce.
Metody hodnocení
Portfolio/seminární práce/prezentace. 30:40:30
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.