A2BK_ZAD1 Základy didaktiky angličtiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BK_ZAD1/Kombi01: Pá 20. 9. 15:00–16:50 učebna 57, Pá 4. 10. 15:00–16:50 učebna 57, Pá 18. 10. 15:00–16:50 učebna 57, Pá 8. 11. 15:00–16:50 učebna 57, Pá 22. 11. 15:00–16:50 učebna 57, Pá 6. 12. 15:00–16:50 učebna 57, A. Dobrovolná
A2BK_ZAD1/Prez01: Út 11:00–12:50 učebna 51, A. Dobrovolná
Předpoklady
( A2BK_PJ1B Praktický jazyk 1B && A2BK_GR1B Gramatika B && A2BK_SFFB Seminář z fonetiky B ) || A2BK_SOZK Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Students will get acquainted with basic didactic knowledge. Main objectives can be summarized as follows: being able to understand and explain what language system consists of; how learners differ from each other; how to recognize and treat different types of learners; being aware of teaching styles and teacher’s roles; getting theoretical knowledge about lesson planning and applying it in a way to create effective lesson plans; understanding what motivation is, how it influences learning and what motivational techniques are available for the language teacher.
Výstupy z učení
By the end of the course the students will be able: to understand and explain what language system consists of;
to recognize how learners differ from each other;
to learn how to recognize and treat different types of learners;
be aware of teaching styles and teacher’s roles;
create a realistic lesson plan;
understand what motivation is, how it influences learning and what motivational techniques are available for the language teacher.
Osnova
  • Language and language learning background
  • Learner motivation and interest
  • Different types and categories of learners
  • The teacher and the learner
  • Lesson planning – aims, objectives, format
Literatura
  • HARMER, Jeremy. Essential teacher knowledge : core concepts in English language teaching. First published. Harlow: Pearson Education Limited, 2012, 287 stran. ISBN 9781408268049. info
  • HARMER, Jeremy. How to teach English : new edition. Harlow: Longman, 2007, 288 s. ISBN 9781405853026. info
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 0-521-44994-4. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
Výukové metody
Seminar, workshop, discussion, futher self-study with on-line support.
Metody hodnocení
Requirements for getting credits: active participation in sessions, complementing a portfolio, one contribution to a discussion forum on moodlinka, one lesson plan according to given criteria. Type of teaching: workshop, group discussion, student presentations.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1336
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2023.