CJ3BP_JKS1 Kapitoly ze současné české syntaxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
individuální konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je vysvětlení základních pojmů užívaných v syntaxi.
1. Studenti si osvojují kompetence v syntaxi českého jazyka, osvojují si terminologii.
2. Studenti poznávají způsoby vyjadřování záměrů mluvčího a výpovědní modalitu.
3. Student je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční a v jiných teoriích.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že v závěru semestru student:
(a) ovládá syntaktickou terminologii;
(b) dokáže použít znalosti terminologie v praxi při rozboru věty jednoduché;
(c) orientuje se v syntaktických teoriích;
(d) zná významné představitele české syntaxe (V. Šmilauer, F. Trávníček, F. Kopečný, K. Svoboda, J. Hrbáček, P. Hauser, M. Grepl, P. Karlík aj.).
Osnova
  • 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce.
  • 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva.
  • 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi. 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní.
  • 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování.
  • 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), prostředky jejich vyjadřování.
  • 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční.
  • 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty.
  • 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
  • 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury.
  • 11. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • KARLÍK, Petr a František ŠTÍCHA. Některé jevy nominalizace. In Štícha, František. Kapitoly z české gramatiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011, s. 923-944. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Přednáška s názornou prezentací;
- Diskuse o vybraných jazykovědných problémech;
- Samostudium.
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je získání znalostí a dovedností daných osnovou, které student získá návštěvou přednášek a studiem odborné literatury. V závěru semestru student odevzdá písemnou práci v rozsahu minimálně 3 strany A4 na zvolené téma přednášky (reflexe zvoleného tématu).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.