PdF:CJ3BP_LKLM Kapitoly z lit.pro mládež - Informace o předmětu
CJ3BP_LKLM Kapitoly z literatury pro mládež
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem literatury pro mládež, se základními žánry dětské literatury a významnými autorskými osobnostmi. Formou vybraných kapitol přednáška pojednává o problematice české literatury pro děti a mládež od počátku do současnosti. Zaměřuje se na poezii, prózu (včetně ineditní a exilové produkce), vhled do literární vědy. Přináší také přehled literatury v žánrovém pohledu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen propojit vývoj české literatury pro děti a mládež se společenským děním a širším uměleckým kontextem. Dokáže charakterizovat jednotlivé vývojové etapy a vysvětlit jejich periodizační mezníky. Uvědomí si spojitosti mezi literární tvorbou pro děti a pro dospělé. Literárněkritické kompetence prokáže formulováním vlastních hodnotících kritérií při posuzování literárního díla.
- Osnova
- - Předpoklady vzniku literatury pro mládež (LPM) v kontextu české literatury - LPM za obrození, počátky žánrové diferenciace, postavení folklorní tvorby v četbě dětí a mládeže, problematika folklorní pohádky - Rozvoj poezie pro děti a mládež v 19. století - LPM od poč. 20. století do r. 1945 - LPM od r. 1945 do konce 50. let 20.století, vývojová diskontinuita po r. 1948, nová ediční koncepce SNDK - LPM v 60. letech 20. století, hodnotové rozvrstvování tvorby pro děti a mládež - LPM v období normalizace - Proměny LPM od 90. let 20. století do současnosti - Aktuality z oblasti dění v české a světové LPM
- Literatura
- povinná literatura
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze úvodní studie a hesla dle potřeby.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- neurčeno
- MALÝ, Radek - NEŠPOR, Josef. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: UP, 2015.
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová - Pavel Ja. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 977 stran. ISBN 9788020016317. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Blahoslav Dokoupil - Pavel Janáček. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 688 stran. ISBN 9788020015839. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Věra Brožová - Alena Šidáková Fialová - Petr. Vydání první. Praha: Academia, 2007, 549 stran. ISBN 9788020015280. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 431 s. ISBN 9788020015273. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, svazek č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- V písemné práci studentů bude posuzována schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Typ ukončení: zápočet Požadavky: Recenze díla českého autora pro děti nebo mládež vydaného po roce 2018 (včetně).
- Informace učitele
- Podrobnější instrukce k požadavkům na recenzi budou sděleny na první přednášce, kde budou studenti seznámeni s nepřípustností plagiátorství.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/CJ3BP_LKLM