CJp401 Fonetika češtiny pro cizince

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp401/01: Út 12:00–12:50 učebna 41, R. Ošmera
Předpoklady
Předpokládám základní znalost teorie fonetiky a fonologie na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti rozumí zásadním rozdílům mezi fonetickým systémem českého jazyka a fonetickými systémy jazyků cizích. Studenti jsou schopni vyložit fonetický systém českého jazyka žákovi s odlišným mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - vysvětlit základní rozdíly mezi fonetickým systém českého jazyka a fonetickými systémy některých jiných světových jazyků. - prezentovat český hláskový systém nerodilému mluvčímu, včetně jeho souvislostí s grafickým systémem českého jazyka. - vyhledat/připravit funkční cvičení pro nácvik vybraného výslovnostního jevu. - vysvětlit způsob realizace konkrétních českých hlásek a navrhnout konkrétní způsoby nácviku jejich výslovnosti. - pojmenovat základní principy realizace souvislé řeči v českém jazyce (intonace, přízvuk, melodie) a prezentovat je žákům s odlišným mateřským jazykem.
Osnova
  • 1. Fonetika češtiny pro cizince jako speciální lingvo-didaktická disciplína. Zvukové prostředky souvislé řeči ve výuce češtiny pro cizince (intonace, přízvuk, melodie). 2. – 3. Komparace fonetického systému českého jazyka s fonetickými systémy slovanských jazyků. 4. – 5. Komparace fonetického systému českého jazyka s fonetickými systémy neslovanských jazyků 6. Prezentace hláskového systému českého jazyka nerodilým mluvčím; hlásky odlišné od hlásek mateřského jazyka cizince. 7. – 8. Techniky nácviku spisovné výslovnosti izolovaných výrazů a nácviku spisovné výslovnosti v souvislé řeči. 9. – 10. Analýza komunikátů cizinců; identifikace problému na úrovni výslovnosti; pokus o navržení řešení. 11. – 12. Interference ve zvukové realizaci českého jazyka nerodilým mluvčím.
Literatura
  • ROMAŠEVSKÁ, Kateřina. Jak překonat výslovnostní problémy, aneb o významu poslechu ve výuce češtiny pro cizince zejména ve skupinách rusky hovořících studentů. In HLÍNOVÁ, Kateřina (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011.
  • ANDRÁŠOVÁ, Hana. Metodické zásady nácviku české výslovnosti pro výuku cizinců. In ŠTINDLOVÁ, Barbora; ČEMUSOVÁ, Jana (eds.) Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2006–2007
  • ŠIMEK, Jaroslav. Některé obvyklé problémy při osvojování českého hláskového systému cizinci. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012
  • ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, s. 113–128.
  • HEDBÁVNÁ, Barbora; JANOUŠKOVÁ, Jana; VEROŇKOVÁ, Jitka. Výslovnost češtiny u cizinců – poznámky k metodám výuky. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
  • KULDANOVÁ, Pavlína. Basics of Czech orthoepy. Ed. 1st. Ostrava: University of Ostrava, 2013. 85 s. ISBN 978-80-7464-313-2.
  • CONFORTIOVÁ, Helena. Význam výslovnosti při výuce češtiny jako cizího jazyka. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
  • ČADSKÁ, Milada a kol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997. Gramatická a fonetická cvičení pro výuku zahraničních studentů: určeno výhradně pro výuku vietnamských občanů. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 58 s.
  • SKARNITZL, Radek. Znělostní kontrast nejen v češtině. 1. vyd. Praha: Epocha, 2011, 267 s. ISBN 9788074251139. info
  • PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. ISBN 8071683094. info
  • PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny :s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 366 s. ISBN 80-7066-843-1. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou semináře předpokládá se aktivní spolupráce na hodině a příprava doma.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu požaduji aktivní účast v hodině a zpracování závěrečného krátkého ústního vystoupení. Podrobnosti budou specifikovány na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.