PdF:FC5003 Vzdělávání v informační společ - Informace o předmětu
FC5003 Vzdělávání v informační společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5003/Kombi01: So 23. 11. 10:00–13:50 učebna 4, J. Válek
FC5003/Prez01: Čt 12:00–12:50 laboratoř 84, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Anotace: Předmět je zaměřen na získání vědomostí a dovedností v oblasti specifik vzdělávání v rychle se měnící společnosti. Pozornost je zaměřena na informační společnost, specifika vzdělávání v informační společnosti, rychlý růst vědecké informace a využití soudobých vzdělávacích technologií v soudobé praxi středních odborných škol. Cíle: Na konci kurzu bude student schopen: • vymezit informační společnost, orientovat se ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro studium a plnohodnotný život, • definovat moderní metody, prostředky a formy ve výuce, • objasnit funkci multimédií ve výuce, • charakterizovat distanční vzdělávání a e – learning a jeho roli v informační společnosti.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen vymezit informační společnost, orientovat se ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro studium a plnohodnotný život. Definovat moderní metody, prostředky a formy ve výuce, objasnit funkci multimédií ve výuce. Charakterizovat distanční vzdělávání a jeho roli v informační společnosti.
- Osnova
- 1. blok: Úvod do problematiky, informační společnost. Charakteristické rysy informativní společnosti (společnosti poznání, znalostí) s ohledem na vzdělávání. Informační růst. 2. blok: Změny v obsahu vzdělání (kurikula) a jejich důsledky. Moderní výukové metody, pedagogická komunikace. Řešení problémů, význam tvořivosti v informační společnosti. Osobnostní přístup k žákům, důraz na rozvoj dimenzí myšlení, podpora tvořivých potencí člověka, posílení morálních aspektů. 3. blok: Využití multimédií ve výuce, statické a dynamické zobrazení, využití audiovizuální technický, využití animací, simulací a 3D technologií ve vzdělávání. 4. blok: Distanční vzdělávání a e - learning. Blenden learning. 5. blok: Shrnutí a opakování, náměty pro vzdělávací praxi, diskuse a závěry.
- Literatura
- doporučená literatura
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu: vypracování seminární práce v rozsahu 7-10 stran na téma zadané vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/FC5003