PdF:FC5017 Finanční gramotnost - Informace o předmětu
FC5017 Finanční gramotnost
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5017/Kombi01: So 21. 9. 8:00–9:50 učebna 56, So 12. 10. 8:00–9:50 učebna 56, So 19. 10. 10:00–11:50 učebna 56, So 2. 11. 8:00–9:50 učebna 56, So 9. 11. 10:00–11:50 učebna 56, So 30. 11. 8:00–9:50 učebna 56, P. Marinič
FC5017/Prez01: Čt 12:00–12:50 laboratoř 86, Čt 13:00–14:50 laboratoř 86, P. Marinič - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na problematiku orientace studentů v oblastech souvisejících s ekonomickými a finančními procesy probíhajícími v ekonomickém prostředí kolem nich. Cílem předmětu je prohloubení znalostí, dovedností a hodnotových postojů studentů nezbytných k tomu, aby student chápal potřebu finančně zabezpečit sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Prohlubuje orientaci v problematice peněz a cen, schopnosti odpovědně spravovat osobní i rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. Dále seznamuje studenty s problematikou finanční gramotnosti z pohledu státních a veřejných institucí, tj. aktivity státní a veřejné správy v oblasti analýzy stavu, podpory rozvoje a implementace dané problematiky do vzdělávání a vzdělávacího procesu; a to i ve srovnání se zahraničím.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen na konci kurzu vymezit osobní a rodinné finance, orientovat se v základních pojmech investování, řízení rizik, úvěrů, spoření. Bude znát daňové aspekty osobních a rodinných financí včetně finančního plánování a jeho etapy. Student bude schopen porovnat různé druhy bydlení a objasnit problematiku výkonu rozhodnutí.
- Osnova
- 1) Ekonomické a finanční procesy v ekonomickém prostředí.
- 2) Přehled problematiky finanční gramotnosti.
- 3) Peněžní gramotnost, cenová gramotnost.
- 4) Rozpočtová gramotnost a správa aktiv.
- 5) Numerická gramotnost a její aplikace na příkladech.
- 6) Právní a informační gramotnost.
- 7) Aktuální stav finanční gramotnosti v ČR.
- 8) Využití didaktické hry pro praktické upevnění finanční gramotnosti.
- 9) Řešení životních situací.
- 10) Osobní zkušenosti v oblasti finanční gramotnosti.
- 11) Finanční gramotnost a vzdělávání.
- 12) Vyhodnocení zkušenosti z didaktické hry.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTILOVÁ, Petra, Michal JIŘÍČEK a Jaroslav ZLÁMAL. Finanční gramotnost : učebnice učitele. Aktualizované 2. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 2013, 184 stran. ISBN 9788074021510. info
- NAVRÁTILOVÁ, Petra a Michal JIŘÍČEK. Finanční gramotnost : učebnice žáka. Edited by Jaroslav Zlámal. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2013, 88 s. ISBN 9788074021503. info
- doporučená literatura
- CALLAGHAN, G.; FRIBBANCE, I.; HIGGINSON, M. Personal Finance. John Wiley & Sons, 2006. 472 s. ISBN-13: 978-0-470-02855-1.
- SYROVÝ, Petr. Financování vlastního bydlení. 5. zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 143 s. ISBN 9788024723884. URL info
- KOHOUT, Pavel. Investiční strategie pro třetí tisíciletí. 5. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 287 s. ISBN 9788024725598. info
- FILIP, Miloš. Osobní a rodinné bohatství : jak se dobře zajistit. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2006, xi, 273. ISBN 807179466X. info
- Výukové metody
- Předmět probíhá formou přednášek, diskuzí, řešení tematicky zaměřených příkladů, aplikaci poznatků z finanční gramotnosti prostřednictvím hry.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou formou ústní rozpravy nad daným tématem a individuální zkušeností z didaktické hry s důrazem na schopnost studenta orientovat se v daném tématu a argumentovat v souvislostech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/FC5017