PdF:FC5025 Inženýrská pedagogika - Informace o předmětu
FC5025 Inženýrská pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5025/Kombi01: So 21. 9. 10:00–11:50 učebna 2, So 5. 10. 14:00–15:50 učebna 51, So 19. 10. 8:00–9:50 učebna 2, So 14. 12. 12:00–13:50 učebna 2, P. Pecina
FC5025/Prez01: Po 9:00–10:50 laboratoř 80, P. Pecina - Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen použít získané informace k vytvoření vlastní koncepce výuky na bázi inženýrské pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Student je schopen aplikovat poznatky z důležitých oblastí inženýrské pedagogiky v oblasti projektování a realizace výuky v odborném vzdělávání svého oboru.
- Osnova
- 1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její postavení v kontextu edukačních věd. 2. Zdroje inženýrské pedagogiky a její mezinárodní rozvoj. 3. Specifika inženýrské pedagogiky. 4. Předmět a pojetí inženýrské pedagogiky. 5. Cíle a jejich taxonomie v procesu odborné výuky. 6. Učivo v odborném vzdělávání. 7. Psychostruktura v inženýrské pedagogice. 8. Sociostruktura v inženýrské pedagoice. 9. Technologie vyučování. 10. Vyučovací metody z hlediska inženýrské pedagogiky a ve vzdělávání ve firmách. 11. Hodnocení (evaluace) ve vzdělávání na středních školách a ve firmách. 12. Prognózy a trendy vývoje celoživotního vzdělávání v České republice a ve světě.
- Literatura
- povinná literatura
- MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří [pedagog]. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 80-01-01214-X. info
- doporučená literatura
- OURODA Stanislav, Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
- BELCOURT,M. – WRIGHT,P,C. Vzdělávaní pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998.
- LINKESCHOVÁ, Dana. Úvod do moderní inženýrské pedagogiky. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 142 s. ISBN 978-80-210-6177-4. info
- Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání : sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR : konference se konala 28. listopadu 2006 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze. Edited by Karel Ouroda - Richard Veleta - Zlatica Dorková. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008, 55 s. ISBN 9788087063057. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Edited by Rudolf Kohoutek - Karel Ouroda. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 80-7204-176-2. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus. Zkouška je písemná (didaktický test).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/FC5025