PdF:HV052 Hud. pedag., psych. a sociolo. - Informace o předmětu
HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (přednášející)
prof. Michal Košut, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Michal Košut, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–13:50 učebna 21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je úvod do studia všech tří vědních disciplín, které v rámci přípravy budoucích učitelů hudební výchovy přinášejí integrující pohled na specifickou problematiku předávání hudby z pokolení na pokolení, tzn. výchovy kvalifikovaného recipienta hudby všech druhů a žánrů, a to v osobnostní i společenské dimenzi.
- Výstupy z učení
- Studenti se orientují v problematice hudební pedagogiky, psychologie i sociologie jako vědních disciplín. Chápou jejich význam pro budoucí hudebně výchovnou práci. Jsou schopni samostatně projektovat dílčí výzkumné sondy jako východiska své pedagogické práce. Kvalifikovaně využívají moderních instrumentů hudební sociologie – zvukového dotazníku ve spojení se sémantickým diferenciálem, popř. s testem sémantického výběru za využití dostupných informačních technologií (CAPI, CAWI). Závěry hudebně sociologických výzkumů jsou schopni interpretovat nejen v rovině gnozeologické, ale také axiologické. Akceptují proměny sociální existence hudby, proměnu jejích funkcí v globalizovaném světě, chápou vliv médií na utváření postojů k hudbě a hudebního vkusu dětí a mládeže a rovněž nezastupitelnou pozitivní roli všeobecné hudební výchovy na základních a středních školách.
- Osnova
- 1. Hudební pedagogika, psychologie a sociologie v systému muzikologických disciplín 2. Historické aspekty a současné pojetí hudební pedagogiky, psychologie a sociologie 3. Srovnávací hudební pedagogika /synchronní a diachronní/, aktuální problémy české a světové hudební pedagogiky 4. Hudební psychologie /hudební schopnosti, činnosti, kreativita, hudební vývoj člověka, problematika hudebnosti/ 5. Sociologie kultury, umění, hudby 6. Sociální existence hudby, funkce hudby 7. Základní výzkumné metody a techniky hudební sociologie /pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, sonda, zvukový dotazník, moderní výzkumné instrumenty: sémantický diferenciál, test sémantického výběru/, základy statistického zpracování dat, jejich třídění, tabulky, grafy, interpretace, základní a výběrové soubory, reprezentativnost výběrových souborů: reprezentativní ve statist. slova smyslu, kvazireprezentativní a nereprezentativní 8. Hudební preference dětí a mládeže 9. Místo hudby v hodnotové orientaci mládeže, hudební axiologie 10. Problémy masové kultury
- Literatura
- CRHA, Bedřich, Markéta BÉBAROVÁ, Radka HLADILOVÁ, Taťána JURČÍKOVÁ, Lenka KUČEROVÁ, František OSTRÝ, Markéta SZENDIUCHOVÁ, Kateřina ŠRÁMKOVÁ a Zdislava VOBORNÁ ZÁLESKÁ. Postoje vysokoškolských studentů v České republice k artificiální hudbě prvních dvou třetin 20.století. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 248 s. ISBN 978-80-210-8089-8. info
- CRHA, Bedřich, Kateřina ŠRÁMKOVÁ, Terezie VESELÁ, Radka BINDEROVÁ, Marek OLBRZYMEK, František OSTRÝ, Radka HLADILOVÁ a Lucie TISOVSKÁ. Výzkum hudebních preferencí vysokoškolské mládeže ve vybraných státech světa, ve státech Evropské unie a v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 550 s. ISBN 978-80-210-7559-7. info
- CRHA, Bedřich, Šárka VAŇKOVÁ, Radka BINDEROVÁ, Marek OLBRZYMEK, Markéta PRUDÍKOVÁ, Lucie SOCHOROVÁ, Kateřina ŠRÁMKOVÁ a Marek SEDLÁČEK. Výzkum hudebních preferencí vysokoškolské mládeže v Evropě a České republice. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 86 s. ISBN 978-80-210-6633-5. kolektivní monografie info
- CRHA, Bedřich, Marek SEDLÁČEK, Michal KOŠUT, Taťána JURČÍKOVÁ a Markéta PRUDÍKOVÁ. Výzkum hudebních preferencí vysokoškolské mládeže. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 177 s. ISBN 978-80-210-6103-3. info
- SEDLÁČEK, Marek, Bedřich CRHA, Taťána JURČÍKOVÁ, Markéta PRUDÍKOVÁ, Petra OBRŠLÍKOVÁ a Michal KOŠUT. Multimediální technologie z hlediska jejich využití v hudební výchově na středních školách ČR. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 80 s. ISBN 978-80-210-5704-3. info
- BEK, Mikuláš. Hudební posluchači v České republice 2001. Brno: Ústav hudební vědy FF MU, 2003. Zpráva z empirického hudebně sociologického výzkumu uložená ve formátu .pdf. info
- BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
- Úvod do sociologie. Edited by Jan Jandourek. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 231 s. ISBN 80-7178-749-3. info
- Sociologický slovník. Edited by Jan Jandourek. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-7178-535-0. info
- SAK, Petr. Proměny české mládeže : česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Vydání první. Praha: Petrklíč, 2000, 291 stran. ISBN 8072290428. info
- KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850. info
- KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1993, 95 s. ISBN 8070673184. info
- FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby : traktát o dobrodružství a oklikách poznání. 1. vydání. Praha: Panton, 1989, 262 stran. ISBN 8070390115. info
- SWOBODA, Helmut. Moderní statistika. Edited by Ragnar Anton Kittil Frisch, Translated by Jaromír Císař. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1977, 351 s. URL info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse o aktuálních problémech hudebně-výchovné praxe souvisejících s probíranou problematikou, prezentace studentů, seminární práce (projekt výzkumu, terénní výzkumná sonda apod.) nebo esej
- Metody hodnocení
- Přednáška je nepovinná. Student zpracuje v průběhu semestru seminární práci (projekt výzkumu, terénní výzkumná sonda apod.) nebo esej. Po přijetí učitelem proběhne kolokvium jako rozprava nad touto prací.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/HV052