PdF:IBIk03 Aplikace biologie 2 - Informace o předmětu
IBIk03 Aplikace biologie 2 - praktikum k výuce na školní zahradě
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- IBIk02 Aplikace biologie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na aplikaci odborných biologických znalostí v průběhu podzimních a zimních měsíců do prostředí každodenního života v souladu s principy trvale udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) připravuje studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Provádět fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Pěstovat a pozorovat růst vybraných rostlin se žáky 1. stupně ZŠ v podmínkách třídy i na záhoně v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Provádět a vysvětlit význam podzimních činností na zahradě
- Navrhnout, realizovat a reflektovat výuku na školní zahradě využívající aktivizující výukové metody a zohledňující mezipředmětové vztahy a průřezová témata - Výstupy z učení
- - Charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Provádět fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Pěstovat a pozorovat růst vybraných rostlin se žáky 1. stupně ZŠ v podmínkách třídy i na záhoně v průběhu podzimních a zimních měsíců
- Provádět a vysvětlit význam podzimních činností na zahradě
- Navrhnout, realizovat a reflektovat výuku na školní zahradě využívající aktivizující výukové metody a zohledňující mezipředmětové vztahy a průřezová témata - Osnova
- Jedná se o bloková praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
- 1. Zahrada na podzim (+ kontaktní výuka se žáky 1. stupně ZŠ)
- 2. Okrasné dřeviny na školní zahradě – poznávání, význam, bezpečnostní rizika
- 3. Mezipředmětové vztahy vzdělávacích oblastí Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět
- 4. Půda a její obnova (bioodpad, kompostování, hnojení, …)
- 5. Rostliny jako potraviny (léčivé, ozdravné, jedovaté, alergenní, geneticky modifikované, …)
- 6. Tradiční svátky podzimních a zimních měsíců - zvyky a tradice v českém prostředí, regionální odlišnosti
- Literatura
- povinná literatura
- Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
- Výukové metody
- výuka v terénu na školní zahradě
- Metody hodnocení
- prezentace závěrečného projektu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IBIk03