PdF:ICJp02 Úvod do studia literatury - Informace o předmětu
ICJp02 Úvod do studia literatury pro mládež
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–8:50 učebna 1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ICJp02/02: Čt 14:00–14:50 učebna 24, E. Nováková
ICJp02/03: Út 11:00–11:50 učebna 10, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí z oblasti literární teorie, s přihlédnutím k problematice literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu získá literárněteoretické základy nezbytné pro jeho vlastní recepční a interpretační průniky do literatury pro mládež.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: • - identifikovat a charakterizovat literární druhy a žánry; • - analyzovat kompoziční prostředky literárního díla; • - analyzovat jazykové prostředky literárního díla; • - na základě teoretických poznatků provést rozbor literárního textu, prakticky interpretovat poezii i prózu; • - určit specifika literatury pro děti a mládež a vyvodit z nich důsledky pro učitelskou praxi.
- Osnova
- 1. Základní pojmy a odborná literatura předmětu. 2. Literatura, písemnictví, národní a světová literatura. 3. Organizace literárního procesu. 4. Literární druhy a žánry. 5. Literatura pro mládež, její specifika a žánrová skladba. 6. Kompoziční prostředky literárního díla. 7. Literární postava (a její typologie ve vztahu k problematice dětského čtenářství), vypravěč; autor. 8. Versologie. 9. Jazykové prostředky literárního díla. 10. Tropy. 11. Syntaktické prostředky literárního díla. 12. Afektivní pojmenování.
- Literatura
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 808583944X. info
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- VŠETIČKA, František. Stavba prózy. 1. vyd. V Olomouci: Vydavatelství UP, 1992, 152 s. ISBN 80-7067-7067-20. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983. info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška a seminář. Ve výkladech jsou studenti seznamováni především s oborovou terminologií a procesem literární komunikace (se zohledněním specifik literatury určené dětem a mládeži). Ke stěžejním výukovým metodám v semináři patří analýza a interpretace literárního textu.
- Metody hodnocení
- Požadavek k ukončení: zkouška. Písemná zkouška sestává ze základů literárněvědné terminologie a z interpretačních analýz básnických a prozaických textů literatury pro děti a mládež. Otázky jsou otevřené. Student získá 10 dílčích známek, jejichž průměr nesmí přesáhnout 2,9 (hodnocení E).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ICJp02