PdF:ICJp06 Skladba - Informace o předmětu
ICJp06 Skladba
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJp06/01: Po 16:00–16:50 učebna 72, I. Kolářová
ICJp06/02: Čt 9:00–9:50 učebna 78, I. Kolářová
ICJp06/03: Čt 8:00–8:50 učebna 78, I. Kolářová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka.
(a) schopnost vysvětlit syntaktické pojmy;
(b) praktické využití teoretických znalostí při rozboru věty a souvětí;
(c) praktické využití teoretických znalostí i praktických dovedností při výuce skladby na 1. stupni ZŠ. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
(a) zvládá syntaktickou terminologii syntaxe analytické a syntaxe valenční, věty jednoduché a souvětí;
(b) dokáže interpretovat význam věty podle postoje mluvčího v kontextu;
(c) zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí, dokáže určit větné členy a vztahy mezi nimi;
(d) dokáže analyzovat různá souvětí a znázornit jejich stavbu;
(e) porovnat různá grafická znázornění věty jednoduché i souvětí a posoudit správnost řešení. - Osnova
- 1. Modalita výpovědi. Výpovědi oznamovací, rozkazovací, přací a tázací. Druhy otázek podle různých kritérií.
- 2. Věty kladné a záporné, druhy záporu. Slovosled věty jednoduché.
- 3. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
- 4. Větné členy základní. Vyjádření podmětu. Druhy přísudků a jejich vyjádření. Shoda přísudku s podmětem.
- 5. Větné členy rozvíjející. Vyjádření předmětu, příslovečného určení, přívlastku a doplňku. Kritéria poznávání rozvíjejících větných členů.
- 6. Příslovečné určení a jeho druhy.
- 7. Větné vztahy koordinace, determinace a predikace a jejich vyjádření. Determinace a její vyjádření shodou, řízeností a přimykáním. Grafické znázornění stavby věty jednoduché. Interpunkce.
- 8. Souvětí, druhy souvětí. Věta hlavní a vedlejší, věta řídící a věta závislá. Souvětí souřadné, poměry mezi souřadně spojenými větami.
- 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět. Vedlejší věty podmětné, přísudkové, předmětné, přívlastkové a doplňkové.
- 10. Souvětí podřadné. Vedlejší věty příslovečné.
- 11. Stavba složitého souvětí. Interpunkce věty jednoduché a souvětí. Grafické znázornění stavby souvětí.
- 12. Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- doporučená literatura
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- neurčeno
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor o terminologických problémech
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...)
- Analýza textu, rozbor věty jednoduché a souvětí
- Samostudium
- Ověřování praktických znalostí individuálními písemnými úkoly na semináři. - Metody hodnocení
- Požadavky ke kolokviu:
- úspěšné zvládnutí písemky v závěru semestru, prověřující znalost látky dané osnovou předmětu a tematickými okruhy - bližší informace na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=675.
Písemka obsahuje 80-100 dílčích syntaktických jevů, úspěšnost znamená správně vyřešit 75 % úkolů. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Z titulů literatury, která je označena jako povinná, si student může vybrat jeden. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ICJp06