PdF:IHVk10 Didaktika Hv 1 - Informace o předmětu
IHVk10 Didaktika Hv 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IHVk10/01: Pá 1. 11. 10:00–11:50 učebna 21, Pá 22. 11. 15:00–16:50 učebna 21, B. Knopová
- Předpoklady
- IHVk09 Praktikum z hudební výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění.
- Osnova
- Vokální činnosti – postup při nácviku vícehlasu. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Metoda Ku-ku; F. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda; výška tónu, pohyb melodie, diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Práce s dvoutaktím, čtyřtaktím – hudební perioda, věta; předehra, mezihra, dohra k písním. Taktování – 2/4, ¾, 4/4 takt, předtaktí (česká národní hymna). Rytmické a rytmicko–pohybové činnosti: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Rozvoj rytmického cítění a hra na tělo. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
- LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
- KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002.
- SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- doporučená literatura
- Knopová, B. - Koutský, J. Ahoj, písničko! Praha: PANSOFIA, 1998. 30s.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
- FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- Knopová, B. - Koutský, J. Písničko, pojďme si hrát! Praha: ALBRA, 2002. 30s.
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá/vícehlasá píseň: práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Orientace v dur tonálním systému. Student dovede pracovat a v praxi využívat tonální písňovou metodu. Rozvoj rytmických dovedností.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – 5 říkadel/básniček: doprovod na elementární rytmické hudební nástroje či pohybové ztvárnění. c) 10 lidových písní (z toho 2 písně dvojhlasé) pro 1. a 2. ročník ZŠ, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C, D, G,F dur; 5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). e) Písemné zpracování přípravy hudební výchovy pro 1./2. ročník ZŠ.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu IHVk09.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IHVk10