PdF:IPPk12 Didactics of element. reading - Course Information
IPPk12 Didactics of elementary reading and writing
Faculty of EducationAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Sabina Autratová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- IPPk12/01: Fri 27. 9. 15:00–18:50 učebna 39, Fri 11. 10. 8:00–11:50 učebna 39, Fri 22. 11. 8:00–11:50 učebna 39, J. Havel
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- The main goal of this course is to achieve elementary knowledge about reading literacy as a part of functional literacy. Students will gain the theoretical background for activities focused on pupil´s skills dealing with the written text in common life. Furthermore, the students achieve the skills to design, implement and reflect on the education of reading and writing in elementary classes.
- Learning outcomes
- Na konci kurzu bude student umět: Student aplicate of the explicandum reader's and writer`s skill; will explain philosophy of class reading and writing; applies acquirements project and realize of education subject reading and writing in primery class; will evaluate suit education elementary reading and writing and argue by themselves-reflection personal progress and positions.
- Syllabus
- 1. Development writing, history writing.
- 2. Historical development method reading and writing.
- 3. Pedagogic, psychological and physiological aspect education reading and writing.
- 4. Cultural, working and hygienic habit at class reading and writing.
- 5. Development of movement and his meaning for training writing.
- 6. Scientific bases writing, formative insider.
- 7. Qualitative and quantitative character writing.
- 8. Period personal training writing. Forms education writing.
- 9. Philosophy education reading and writing in 2.-5. vintage.
- 10. Inadequacies and disturbances in education nuclear reading and writing.
- 11. Language preparation pupil on education reading in first period. Eduction sound and letters, introduction to the reading syllables.
- 12. Second and third period. Reading syllables, words and sentences. Automatization reading.
- 13. Classification and classification reading and writing in prime schools. Function, method and forms classification and classification and their employ in prime schools. Utilization alternative forms classification in reading and writing.
- 14. Motivation in education reading and writing, dramatic upbringing and her place in hand teacher on education reading and writing. Play (doctrinal) as one of method dramatic upbringing and her utilization for the development of language, sensation and intelligence.
- 15. Alternative method education reading and writing, topics from alternative pedagogy.
- 16. Method and forms education reading and writing on little-class-divided schools.
- Literature
- FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 282 stran. ISBN 9788027102891. URL info
- HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi (Teaching elementary reading and writing in the transition to inclusion). In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 71-112. ISBN 978-80-210-7150-6. info
- FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 117 s. ISBN 9788024431437. info
- HAVEL, Jiří and Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ (Development of the Literacy on the Primary School Level). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 pp. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- Čtením ke vzdělání : texty z konference Čtením ke vzdělání, pořádané občanským sdružením Centrum Čítárna, Společností pro podporu a rozvoj čtenářství (CzechRA), Katedrou primární pedagogiky a Katedrou české literatury UK Ped. Edited by Radka Wildová. Praha: Svoboda Servis, 2004, 84 s. ISBN 8086320367. info
- GAVORA, Peter and Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003, 158 s. ISBN 8022318698. info
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní (How Anticipate Deficits in Elementary Reading and Writing). In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, p. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní (Make Ready Children for Education in Reading and Writing). In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
- HAVEL, Jiří and Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní (Elementary reading and writing). In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2nd ed. Brno: Paido, 1999, p. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ and Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 pp. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk and Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- HAVEL, Jiří. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 1st ed. Brno: Paido, 1998, p. 33-36. ISBN 80-85931-56-7. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
- ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
- Teaching methods
- presentation, class discussion, homeworks
- Assessment methods
- Type of examination: oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 konzultací.
- Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/IPPk12