IPPp25 Practice Teaching in Primary School

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp25/01: Po 23. 9. 15:00–16:50 kancelář vyučujícího, Po 9. 12. 15:00–16:50 kancelář vyučujícího, P. Vystrčilová
Předpoklady
! ZS1BP_PPZS Pedagogická praxe na 1. stupni ZŠ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to provide foreign students with basic knowledge of mainstream and alternative Czech schools. Students can gain experience from lessons in all subjects of the curriculum of primary education. They systematically analyse lessons which they observe. During teaching practice they also prepare, implement and reflect on their own teaching with pupils i(usually aimed at familiarization with facts about the country they come from). Teaching is realized in a couple - Czech and foreign student. For Czech students - If you apply in this course, it can be recognized as an "Internationalisation in the Field of Study" Sub-objectives formulated in the outcomes of students: • Describe the Czech educational system; • implement and reflect on their own teaching with students, • reflect on the process of teaching in written form, • perform assigned tasks.
Výstupy z učení
Student will be able to: -sumarize Czech and foreign educational system
-realize and reflect own teaching in primary school
-reflect the teaching proces in written form
Osnova
  • 1. Introduction to the educational system in the Czech Republic
  • 2. Introduction to the alternative educational system in Czech Republic
  • 3. Introduction to life in the classroom, teachers, schools
  • 4. Creating a professional student portfolio: observations from teaching practice, study preparation for teaching, reflection of own teaching
Literatura
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 3-45, 68-92, 68 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
Výukové metody
Linking theoretical and practical training – teaching observations, analyses, work as a teaching assistant, own teaching.
Metody hodnocení
Completion of assigned tasks -
1. Observe 8 lessons at primary school
2. Teach 5 lessons at primary school
3. Full-fill the Observation Sheet, Preparation for Teaching and Self/evaluation Sheet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PdF UK, 1998. FILOVÁ, H. a kol. Příručka pro fakultní cvičné učitele. Brno, MSD, 2013. HORKÁ, H. a kol. Studie ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. MRHAČ, J. a kol. Pedagogická praxe ve studiu učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1988. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.