PdF:IRJk03 Řečové dovednosti 1 - RJ - Informace o předmětu
IRJk03 Řečové dovednosti 1 - RJ
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vahalová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IRJk03/01: Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 62, L. Vahalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět seznámí studenty se základními intonačními konstrukcemi ruštiny, které jsou důležité pro správné vyjadřování a komunikaci v ruštině.
Doporučuje se poslech v ruštině a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů. - Výstupy z učení
- Studenti mají přehled o intonačních konstrukcích ruštiny a umí je používat.
- Osnova
- 1. Intonace, intonační konstrukce (IK) ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
- 2. Intonační konstrukce 1 (IK-1). Oznamovací věta.
- 3. Intonační konstrukce 2 (IK-2). Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
- 4. Intonační konstrukce 3 (IK-3). Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
- 5. Intonační konstrukce 4 (IK-4). Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
- 6. Intonační konstrukce 5 (IK-5). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
- 7. Intonační konstrukce 6 (IK-6). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
- 8. Intonační konstrukce 7 (IK-7). Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
- 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
- 10. Čtení dialogů.
- 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití IK, vhodnost výběru IK).
- 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
- Literatura
- povinná literatura
- ODINCOVA, Irina Vladimirovna. Russkij jazyk kak inostrannyj. Zvuki, ritmika, intonacija. Moskva: Flinta, 2014. 367 s. ISBN 5-89349-383-4.
- KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
- doporučená literatura
- KASATKIN, Leonid Leonidovič a kol. Kratkij spravočnik po sovremennomu russkomu jazyku. 4-e izd., ispravlennoje. Moskva: AST-PRESS, 2010. 397 s. ISBN 978-5-462-1006-4.
- BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. 3. izd. pererab. Moskva: Russkij jazyk, 1977, 278 s. info
- neurčeno
- ODINCOVA, I. V. Čto vy skazali? : kniga po razvitiju navykov audirovanija i ustnoj reči dlja izučajuščich russkij jazyk. 3-je izd. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2007, 260 s. ISBN 9785865472852. info
- Výukové metody
- Konzultace.
- Metody hodnocení
- Ústní zápočet: čtení dialogů (důraz je kladen na správnou ruskou výslovnost a správné použití intonačních konstrukcí).
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studenti se připravují samostatně, příprava spočívá v rozboru a následném čtení zadaných dialogů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IRJk03