IRJk03 Řečové dovednosti 1 - RJ

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vahalová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IRJk03/01: Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 62, L. Vahalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznámí studenty se základními intonačními konstrukcemi ruštiny, které jsou důležité pro správné vyjadřování a komunikaci v ruštině.
Doporučuje se poslech v ruštině a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů.
Výstupy z učení
Studenti mají přehled o intonačních konstrukcích ruštiny a umí je používat.
Osnova
  • 1. Intonace, intonační konstrukce (IK) ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
  • 2. Intonační konstrukce 1 (IK-1). Oznamovací věta.
  • 3. Intonační konstrukce 2 (IK-2). Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
  • 4. Intonační konstrukce 3 (IK-3). Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
  • 5. Intonační konstrukce 4 (IK-4). Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
  • 6. Intonační konstrukce 5 (IK-5). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
  • 7. Intonační konstrukce 6 (IK-6). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
  • 8. Intonační konstrukce 7 (IK-7). Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
  • 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
  • 10. Čtení dialogů.
  • 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití IK, vhodnost výběru IK).
  • 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
Literatura
    povinná literatura
  • ODINCOVA, Irina Vladimirovna. Russkij jazyk kak inostrannyj. Zvuki, ritmika, intonacija. Moskva: Flinta, 2014. 367 s. ISBN 5-89349-383-4.
  • KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
    doporučená literatura
  • KASATKIN, Leonid Leonidovič a kol. Kratkij spravočnik po sovremennomu russkomu jazyku. 4-e izd., ispravlennoje. Moskva: AST-PRESS, 2010. 397 s. ISBN 978-5-462-1006-4.
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. 3. izd. pererab. Moskva: Russkij jazyk, 1977, 278 s. info
    neurčeno
  • ODINCOVA, I. V. Čto vy skazali? : kniga po razvitiju navykov audirovanija i ustnoj reči dlja izučajuščich russkij jazyk. 3-je izd. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2007, 260 s. ISBN 9785865472852. info
Výukové metody
Konzultace.
Metody hodnocení
Ústní zápočet: čtení dialogů (důraz je kladen na správnou ruskou výslovnost a správné použití intonačních konstrukcí).
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studenti se připravují samostatně, příprava spočívá v rozboru a následném čtení zadaných dialogů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.