PdF:IVc700 První pomoc - Informace o předmětu
IVc700 První pomoc
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MUDr. Petr Jemelík (přednášející), Bc. Matúš Mader (zástupce)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- První pomoc představuje soubor opatření, která slouží k bezprostřední pomoci při náhlém ohrožení zdraví.
Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu s jednotlivými stavy ohrožujícími zdraví a život pacientů/klientů a se zásadami poskytování neodkladné první pomoci. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- teoreticky a prakticky ovládat první pomoc
- reagovat v případě krizové situace
- poskytnout adekvátní první pomoc
- dbát na vlastní bezpečí a uvědomovat si rizika spojená s poskytováním PP
Absolvent bude schopen pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci a vyjmenovat život zachraňující úkony. Dále pak popsat možnosti rozlišení bezvědomí se zachovalými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení kardiopulmonální resuscitace. Absolvent bude schopen prakticky provádět resuscitaci dospělého, dítěte a kojence, provádět zástavu krvácení, rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat, ošetřit typická poranění pohybového aparátu, ošetřit poškození organizmu teplem a chladem a vypudit cizí těleso při jeho aspiraci technikou v závislosti na věku pacienta/klienta. - Osnova
- Zásady poskytování první pomoci
- Stavy ohrožující zdraví a život postiženého
- První pomoc u neodkladných stavů úrazového a neúrazového charakteru
- Poruchy základních životních funkcí, zhodnocení situace a stavu postiženého a indikace k provádění neodkladné resuscitace (KPR) u dospělých a u dětí
- Praktický nácvik na modelu
- Literatura
- povinná literatura
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN, Petr ZAORAL a Petra SEBEROVÁ. Metodický materiál k výuce první pomoci. 3., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7674-7. URL info
- doporučená literatura
- ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktický nácvik
- Metody hodnocení
- ústní test (kolokvium) a prokázání praktických dovedností
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVc700