IVc710 Měření chování a experimentální design

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2.9. 35 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu kurzu budou studenti seznámeni s výběrem cílového chování a jeho definováním, meřitelnými dimenzemi chování, dále také s měřením diskontunuálním pozorováním a jeho výhodami a nevýhodami.
Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
Osnova
  • Úvod do měření chování, základy experimentální analýzy
  • Výběr a definování cílového chování
  • Měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.) včetně praktického nácviku jejich měření
  • Přímé a nepřímé pozorování: metody přímého a nepřímého měření chování, výhody a nevýhody včetně praktického nácviku
  • Kontinuální a diskontinuální měření chování včetně praktického nácviku
  • Zajištění kvality měření: shoda mezi pozorovateli, validita, reliabilita a přesnost včetně praktického nácviku
  • Experimentální design, výhody a nevýhody vnitrosubjektových a mezisubjektových experimentálních plánů včetně praktického nácviku
  • Závislé, nezávislé a intervenující proměnné
Literatura
    povinná literatura
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
Výukové metody
seminář, diskuze
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.