PdF:IVc710 Měření chování a experimentáln - Informace o předmětu
IVc710 Měření chování a experimentální design
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2.9. 35 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- V průběhu kurzu budou studenti seznámeni s výběrem cílového chování a jeho definováním, meřitelnými dimenzemi chování, dále také s měřením diskontunuálním pozorováním a jeho výhodami a nevýhodami.
Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování. - Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
- Osnova
- Úvod do měření chování, základy experimentální analýzy
- Výběr a definování cílového chování
- Měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.) včetně praktického nácviku jejich měření
- Přímé a nepřímé pozorování: metody přímého a nepřímého měření chování, výhody a nevýhody včetně praktického nácviku
- Kontinuální a diskontinuální měření chování včetně praktického nácviku
- Zajištění kvality měření: shoda mezi pozorovateli, validita, reliabilita a přesnost včetně praktického nácviku
- Experimentální design, výhody a nevýhody vnitrosubjektových a mezisubjektových experimentálních plánů včetně praktického nácviku
- Závislé, nezávislé a intervenující proměnné
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze
- Metody hodnocení
- písemná zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVc710