PdF:IVc714 Intervence a implementace prog - Informace o předmětu
IVc714 Intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem je představit uchazečům způsoby výběru intervencí, které jsou založeny na vědeckých důkazech, způsobu monitoringu a supervize individuálních programů. Součástí výuky je také praktický nácvik dovedností.
Předmět se zaměřuje na základní praktické dovednosti při sestavování a implementaci programů behaviorální intervence u pacientů/klientů. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti účastníků kurzu pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
Cílem je také připravit účastníky na roli profesionála, který vede profesně mladší a méně zkušené kolegy, hodnotí a monitoruje úspěšnost behaviorální intervence a kontinuálně adaptuje její průběh na základě dosažených výsledků a změn v chování pacienta/klienta. - Výstupy z učení
- Absolvent předmětu umí vypracovat plán behaviorální intervence, zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, zná do hloubky a provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže provést pokročilé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít pokročilé postupy a protokoly při redukci problémového chování. Dokáže výše uvedené postupy zprostředkovat behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. Dohlíží na jejich bezchybnou implementaci.
- Osnova
- Vymezení potencionálních intervencí a volba vhodné intervence, procedurální integrita, tvorba a řízení programu behaviorální intervence
- Odborný dohled a supervize behaviorálního programu
- Základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování včetně praktického nácviku
- Učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
- Základní postupy při intenzivním učení
- Techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů včetně praktického nácviku
- Techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu) včetně praktického nácviku
- Techniky tvarování a řetězení chování včetně praktického nácviku
- Způsoby antecedentní intervence
- Způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
- Základní postupy při redukci problémového chování včetně praktického nácviku
- Výukové metody
- seminář, diskuze
- Metody hodnocení
- písemná zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVc714