PdF:IVp125 Podpora dospělých osob se smys - Informace o předmětu
IVp125 Podpora dospělých osob se smyslovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s cílovou skupinou osob se smyslovým postižením a rehabilitačními postupy práce s touto skupinou.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v příčinách vzniku a rozvoje smyslového postižení;
bude znát možnosti rehabilitace osob se smyslovým postižením;
je schopen kontaktovat klienta s organizacemi sociální rehabilitace;
umí správně komunikovat s osobami se smyslovým postižením, odborně je provázet, doporučit vhodnou kompenzační pomůcku a kontrolovat práci s ní;
je schopen provádět reedukaci zraku a rozvoj kompenzačních mechanismů. - Osnova
- Vymezení smyslového postižení se zaměřením na nejčastější příčiny zrakového a sluchového postižení.
- Vliv smyslového postižení na kvalitu života dospělých a seniorů.
- Vliv smyslového postižení na osobnost člověka. Postižení jako náročná životní situace. Akceptace postižení.
- Rehabilitace osob se smyslovým postižením (sociální, pracovní, zraková).
- Reedukace zraku, zraková terapie, terapie nedoslýchavosti.
- Poradenství a intervence u dospělých a seniorů se smyslovým postižením.
- Speciální pomůcky pro osoby se smyslovým postižením a jejich využití.
- Zásady správné komunikace s osobami se smyslovým postižením, komunikační systémy.
- Základy českého znakového jazyka, zvětšený černotisk, čtení a psaní Braillova písma.
- Zásady bezpečného provázení dospělých a seniorů s těžkým zrakovým postižením.
- Samostatný pohyb a orientace v prostoru osob slabozrakých a nevidomých. Identifikace a odstraňování bariér.
- Literatura
- povinná literatura
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- doporučená literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
- Výukové metody
- workshop
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, testování naučených dovedností
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVp125