PdF:KL53 Praktikum ve hře na klavír 1 - Informace o předmětu
KL53 Didaktické praktikum ve hře na klavír 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící), doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (hlavní prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (vedlejší prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s preferencí zážitku jako rozhodujícího okamžiku v přijímání uměleckého díla. Zbavit soudobou didaktiku klavíru nebezpečí ryze gnoseologického, racionálního přístupu k hudebnímu dílu jako ke struktuře zasazené do příslušné historické a společenské situace. Dílčím cílem předmětu je seznámit studenty s vyvoláváním pocitu krásna v hanslickovském smyslu jako protipólem vlivu hudby na emocionální sféru osobnosti a demonstrovat studentům fyziologický prožitek jako předstupeň uměleckého zážitku.
- Osnova
- 1. – 2. Zážitek jako rozhodující okamžik v přijímání uměleckého díla 3. Gnoseologický přístup didaktiky klavíru k hudebnímu dílu 4. Hudební dílo v konkrétní historické a společenské situaci 5. Eduard Hanslick a hudební estetika 6. Pocit krásna a vliv hudby na emocionální sféru osobnosti 7. – 9. Fyziologický prožitek jako předstupeň uměleckého zážitku 10. Princip identity a kontrastu 11. – 12. Komplexnost v rámci efektivního vnímání hudebního díla
- Literatura
- Magrath, J.: The Pianist´s Guide to Standard Teaching and Performance Literature. Alfred Publisching Co., USA - Library of Congress Catalog Number: 95-75642.
- HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.
- KLJUNIČ, Bojana. Hudební didaktická interpretace : na modelu Beethovenových klavírních sonát. Vyd. 1. Praha: 2014, B. Kljunič. 278 s. ISBN 978-80-260-6448-0
- MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Orman pre Hudobnú a tanečnú fakultu VŠMU, 2010. ISBN 978-80-89504-03-9.
- FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby: traktát o dobrodružství a oklikách poznání. 1.vyd. Praha: Panton, 1989. ISBN 80-7039-011-5.
- KOCHEVITSKY, G.: The Art of Piano Playing. Princeton 1976.
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Povinnost navštěvovat výuku.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/KL53