MAz01 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je doplnit vzdělání učitelů matematiky pro SŠ o didaktické zásady pro práci s dětmi ve věku 11-15 let.
Osnova
  • 1. Specifičnost výuky matematiky na základní škole. Kurikulární dokumenty. Metody a formy práce využívané na ZŠ. Poznávací procesy žáka. 2. Číselné obory a jejich rozšiřování na ZŠ, budování a vytváření jednotlivých pojmů vzhledem k možnostem a schopnostem žáků (čísla přirozená, desetinná, zlomky, obecně čísla racionální, některá čísla reálná). 3. Dělitelnost v oboru přirozených čísel. 4. Procenta, základy finanční matematiky. Poměr, úměra, trojčlenka. Měřítko plánu a mapy. 5. Jazyk algebry, přístupy k postupnému zobecňování na ZŠ. Rovnice a nerovnice na ZŠ. Soustavy lineárních rovnic, neurčité rovnice. 6. Závislosti, propedeutické stadium rozvoje funkčního myšlení, výuka některých elementárních funkcí, pojmů s nimi souvisejících (přímá a nepřímá úměrnost, lineární funkce, kvadratická funkce v jednoduchých případech). Práce s daty, základy popisné statistiky.
Literatura
  • KOPKA, Jan. Hrozny problémů ve školské matematice. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 194 s. Acta Universitatis Purkynianae. Studia matematica, 1. ISBN 80-7044-247-6.
  • KUŘINA, František a Jana CACHOVÁ. Matematika a porozumění světu : setkání s matematikou po základní škole. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 332 s. ISBN 9788020017437. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • ODVÁRKO, Oldřich, Jaroslav ŠEDIVÝ a Emil CALDA. Metody řešení matematických úloh. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 261 s. ISBN 8004204341. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Teoretická přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.