PdF:MAz01 Didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
MAz01 Didaktika matematiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Matematika pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je doplnit vzdělání učitelů matematiky pro SŠ o didaktické zásady pro práci s dětmi ve věku 11-15 let.
- Osnova
- 1. Specifičnost výuky matematiky na základní škole. Kurikulární dokumenty. Metody a formy práce využívané na ZŠ. Poznávací procesy žáka. 2. Číselné obory a jejich rozšiřování na ZŠ, budování a vytváření jednotlivých pojmů vzhledem k možnostem a schopnostem žáků (čísla přirozená, desetinná, zlomky, obecně čísla racionální, některá čísla reálná). 3. Dělitelnost v oboru přirozených čísel. 4. Procenta, základy finanční matematiky. Poměr, úměra, trojčlenka. Měřítko plánu a mapy. 5. Jazyk algebry, přístupy k postupnému zobecňování na ZŠ. Rovnice a nerovnice na ZŠ. Soustavy lineárních rovnic, neurčité rovnice. 6. Závislosti, propedeutické stadium rozvoje funkčního myšlení, výuka některých elementárních funkcí, pojmů s nimi souvisejících (přímá a nepřímá úměrnost, lineární funkce, kvadratická funkce v jednoduchých případech). Práce s daty, základy popisné statistiky.
- Literatura
- KOPKA, Jan. Hrozny problémů ve školské matematice. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 194 s. Acta Universitatis Purkynianae. Studia matematica, 1. ISBN 80-7044-247-6.
- KUŘINA, František a Jana CACHOVÁ. Matematika a porozumění světu : setkání s matematikou po základní škole. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 332 s. ISBN 9788020017437. info
- Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
- ODVÁRKO, Oldřich, Jaroslav ŠEDIVÝ a Emil CALDA. Metody řešení matematických úloh. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 261 s. ISBN 8004204341. info
- HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
- Výukové metody
- Teoretická přednáška a seminář.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v seminářích.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/MAz01