RJ2017 Didaktika literárního textu 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Bobrzyková (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2017/01: Pá 27. 9. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 15. 11. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 29. 11. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 13. 12. 12:00–13:50 učebna 2, T. Savchenko
- Předpoklady
- Předmět navazuje na Didaktiku ruského jazyka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy literárních útvarů (např. pořekadla, rozpočítadla, krátká povídka, bajka, báseň, úryvek z románu) a možnostmi jejich využití ve výuce. Důležitou součástí semináře je naučit studenty strategie výběru literárního textu v souladu s jejich jazykovými znalostmi a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni výběru literárního textu, v souladu s jejich jazykovými znalostmi, při výuce ruského jazyka. Dokáží správně vybrat vhodný literární text a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem. Studenti budou schopni vypracovat metodické listy, které mohou využívat při práci ve výuce.
- Osnova
- Obsah 1-2.Pojetí literárního textu. Strategie výběru literárního textu.
- 3-4.Specifika práce s prozaickým textem
- 5-6.Specifika práce s poetickým textem
- 7-8.Specifika práce s dramatickým textem
- 9-10.Literární texty v českých i zahraničních didaktických prostředcích
- 11-12. Opakování
- Literatura
- EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
- EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 2 : A2 : čítanka ruských textů pro čtenáře druhého stupně základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: redakce SPL - Práce, 2011, 119 stran. ISBN 9788073610678. info
- EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 1 : A1 - čítanka ruských textů pro začínající čtenáře mladšího a středního školního věku základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009, 103 s. ISBN 9788073610609. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Vytvoření metodického listu pro práci s literárním textem a prezentace na semináře.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj/
Studenti: -jsou schopni vyhledat a použít ve výuce literární text odpovídající náročnosti a věkové skupině žáků, -jsou schopni zvolit aktivitu a výukový postup pro práci s literárním textem na hodině ruštiny, -jsou schopni vytvořit metodický list odrážející teoretické znalosti předmětu uplatněné v praktickém vyučování, -jsou schopni prezentovat a obhájit zvolené výukové strategie v rámci vlastního výstupu ve výuce semináře. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/RJ2017