RJ2017 Didaktika literárního textu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2017/01: Pá 16. 10. 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 23. 10. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 13. 11. 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 20. 11. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 11. 12. 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 18. 12. 10:00–11:50 učebna 7, T. Savchenko
Předpoklady
Předmět navazuje na Didaktiku ruského jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy literárních útvarů (např. pořekadla, rozpočítadla, krátká povídka, bajka, báseň, úryvek z románu) a možnostmi jejich využití ve výuce. Důležitou součástí semináře je naučit studenty strategie výběru literárního textu v souladu s jejich jazykovými znalostmi a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni výběru literárního textu, v souladu s jejich jazykovými znalostmi, při výuce ruského jazyka. Dokáží správně vybrat vhodný literární text a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem. Studenti budou schopni vypracovat metodické listy, které mohou využívat při práci ve výuce.
Osnova
  • Obsah 1-2.Pojetí literárního textu. Strategie výběru literárního textu.
  • 3-4.Literární texty v českých i zahraničních didaktických prostředcích
  • 5-6.Specifika práce s prozaickým textem
  • 7-8.Specifika práce s poetickým textem
  • 9-10.Specifika práce s dramatickým textem
  • 11-12. Opakování
Literatura
    doporučená literatura
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 172 stran. ISBN 9788021043732. info
    neurčeno
  • EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 2 : A2 : čítanka ruských textů pro čtenáře druhého stupně základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: redakce SPL - Práce, 2011, 119 stran. ISBN 9788073610678. info
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 1 : A1 - čítanka ruských textů pro začínající čtenáře mladšího a středního školního věku základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009, 103 s. ISBN 9788073610609. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Vytvoření metodického listu pro práci s literárním textem a prezentace na semináře.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj/
Studenti: -jsou schopni vyhledat a použít ve výuce literární text odpovídající náročnosti a věkové skupině žáků, -jsou schopni zvolit aktivitu a výukový postup pro práci s literárním textem na hodině ruštiny, -jsou schopni vytvořit metodický list odrážející teoretické znalosti předmětu uplatněné v praktickém vyučování, -jsou schopni prezentovat a obhájit zvolené výukové strategie v rámci vlastního výstupu ve výuce semináře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.