SOk001 Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 16:00–19:50 učebna 1, Pá 8. 11. 16:00–19:50 učebna 1
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro 1. stupeň/ Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Výstupy z učení
Studenti získají základní orientaci v tématu, vytvoří si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním.
Osnova
  • 1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína, její interdisciplinární charakter, spolupráce s jinými disciplínami, sociální pedagog a učitel, možné formy spolupráce. 2. Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy, cílové skupiny sociální pedagogiky. 3. Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Axiální hledisko všech pedagogických profesí. 4. Sociální pedagog v praxi i v teorii. Uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce, jeho působení v nejrůznějších oblastech pedagogiky i sociální práce, pozice mezi ostatními disciplínami, základní teorie, které do sociální pedagogiky vstupují a ovlivňují její obsah, cílové skupiny, metody a formy. 5. Sociální pedagogika v Evropě a ve světě. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce u nás a ve světě. 6. Historie sociální pedagogiky. 7. Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. 8. Projektování v oblasti sociální pedagogiky, směřování k novým tématům, sociální pedagogika v prostředí rozvojových zemí 9. Multikulturní výchova jako součást sociální pedagogiky: napříč kulturami 10. Vývoj a perspektiva, trendy v sociální pedagogice. 11. Dítě v multikulturní třídě, souvislosti mezi sociální pedagogikou, multikulturní výchovou a pedagogikou. 12. Globální vzdělávání ve vztahu k pedagogické práci.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. Brno, 2009. Katedra sociální pedagogiky PdF MU. info
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
  • NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
  • PŘADKA, Milan. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 173 s. URL info
    neurčeno
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Výukové metody
skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
splnění písemných úkolů a aktivní účast
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=978
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.