PdF:SOk730 Environmentální vzdělávání - Informace o předmětu
SOk730 Environmentální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Jan Trávníček (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk730/01: Pá 18. 10. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 22. 11. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 6. 12. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, H. Korvasová, H. Mikulicová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Konkrétní cíle lze vymezit v hodnotové/postojové, dovedností a obsahové rovině. Cílem je tedy jednak rozvíjet vlastní kompetentní postoje k environmentálně příznivému životnímu stylu vč. angažované akceschopnosti, jednak poskytnout studentům nástroje a příklady využitelné pro jejich budoucí praxi, dále pak přispět k osvojení základů environmentálního myšlení.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni aplikovat poznatky do praxe.
- Osnova
- Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): 1. Základy Environmentální výchovy. 2. týden: Metodická specifika EVVO 3. týden: Aktuální témata ochrany životního prostředí a jejich aplikace ve výuce 4. týden: Ekosystémové služby a jejich aplikace ve výuce 5. týden: Udržitelnost na osobní, regionální a globální úrovni 6. týden: Role neziskových organizací, střediska a sítě EV, informační centra, kampaně a osvětové akce 7. týden: Regionální výchova a regionální učebnice, škola jako komunitní centrum 8. týden: Příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života 9. týden: Exkurze po centru ekologické výchovy – příklad dobré praxe 10. týden: Out-dorové aktivity v environmentálním vzdělávání 11. týden: Badatelsky orientovaná výuka, Učíme se v zahradě 12. týden: Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO připravených studenty
- Literatura
- povinná literatura
- Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
- doporučená literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vydání. Praha: Agentura Koniklec, 2013, 127 stran. ISBN 978-80-904141-1-2.
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- NÁTR, Lubomír. Příroda, nebo člověk? : služby ekosystémů. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 349 s. ISBN 9788024618883. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vydání. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005, 158 stran. ISBN 8021037504. info
- Výukové metody
- Bloková výuka formou seminárního cvičení vyžadující aktivitu, zapojení do připravených cvičení a úkolů a dílčí individuální přípravu. Prohloubení samostudiem studentů vedoucí k prezentaci vlastního ekovýchovného projektu.
- Metody hodnocení
- Samostatná práce studentů: vytvořit seminární práci – esej reagující na zvolenou knihu z oboru, skupinová práce na vlastním ekovýchovném projektu (praktická ukázka ze strany studentů)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SOk730