SOk850 Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk850/01: So 23. 11. 10:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 3. 1. 14:00–19:50 kancelář vyučujícího, M. Pavlovská
Předpoklady
SOk830 Didaktika dramatické výchovy && SOk840 Dramatická výchova v RVP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se naučí vytvářet větší tematické celky vybudované na příběhu či jiném typu souvislého děje, který umožní učit se řešit problémy prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, zkoumáním myšlenek, událostí a vztahů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojem školní drama. Interpretovat odbornou literaturu z oblasti školního dramatu. Plánovat strukturu lekce školního dramatu.
Osnova
  • 1. Školní drama, strukturované drama, dětské drama 2. Techniky strukturování 3. Metody strukturování 4. Postavení a role pedagoga ve školním dramatu 5. Příprava a realizace školního dramatu 6. Reflexe školního dramatu
Literatura
    povinná literatura
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
    doporučená literatura
  • ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
  • Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9.
  • MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Variácie podob výchovnej dramatiky. první. Prešov: FF Prešov, 2003, 178 s. Lana. ISBN 80-968312-8-3. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 s. ISBN 80-86633-02-0. info
  • PAVLOVSKA, Marie. Dramatická výchova dnes. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění Praha, 2001, 161 s. ISBN 80-901660-4-0. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
    neurčeno
  • SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
  • Webový odkaz na www.drama.cz.
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, pozorování, samostatná práce
Metody hodnocení
Cvičení, 80% účast, ústní zkouška.
Písemné zpracování přípravy lekce DV a její ústní obhájení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.