PdF:SOp236 Gerontagogika - Informace o předmětu
SOp236 Gerontagogika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp236/01: St 14:00–15:50 učebna 33, L. Gulová
- Předpoklady
- Účelem předmětu je získat základní orientaci v disciplíně, vytvořit si představu o obsahu gerontagogiky a jejího významu pro společnost. Zachytit vztah mezi gerontagogikou a aktivizací seniorů. Osvojit si znalosti týkající se aktuálních trendů v oblasti gerontagogiky. Získat vědomosti o možnostech aplikace gerontagogiky do praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- definovat gerontagogiku v kontextu aktuální společenské situace tzv. stárnoucí společnosti, charakterizovat rozdíl mezi gerontagogikou, geriatrií a gerontologií definovat stáří jako společenský fenomén popsat a charakterizovat vybraná témata gerontagogiky, psychologii, filozofii a sociologii stárnutí a stáří osvojit si základní povědomí k oblastem aktivizace seniorů, ageismus, situace seniorů v ústavním zařízení a v rodině orientovat se v oblasti možné praxe gerontagogiky prezentovat vybrané téma gerontagogiky, týmová práce
- Výstupy z učení
- Osvojit si základní povědomí k oblastem aktivizace seniorů; ageismu, situace seniorů v ústavním zařízení a v rodině; orientovat se v oblasti možné praxe gerontagogiky; prezentovat vybrané téma gerontagogiky, týmová práce.
- Osnova
- Senior v rodinném prostředí, prezentace dobrých příkladů z praxe - soužití vícegenerací, možnosti podpory v rámci sociálního systému. Senior v ústavních zařízeních. Partnerský a sexuální život seniorů. Nové trendy ve vzdělávání seniorů. Senioři a společnost, příprava na stáří, vzdělávání seniorů. Ageismus, příčiny a následky. Kluby seniorů, senioři v univerzitním prostředí. Možnosti aktivizace seniorů, praktická aplikace. Senioři v médiích, ve filmech, v literatuře.
- Literatura
- VIDOVICOVÁ, Lucie. Kdy končí mládí, kdy začíná stáří a co je mezitím? Zpravodaj Rovné příležitosti do firem 3/2013. Praha: Gender studies o.p.s., 2013. URL info
- VIDOVICOVÁ, Lucie. Sebevědomí pro změnu aneb aktivní stárnutí. Brno: o.s. Zeny 50, 2013, s. 3. 3/2013. URL info
- VIDOVICOVÁ, Lucie. Pády seniorů v přirozeném prostředí. Odborný časopis Sociální služby. Asociace poskytovatelů sociálních služeb, 2012, č. 3, s. 18-20, 2 s. ISSN 1803-7348. URL info
- TOURNIER, Paul. Osamělost mezi lidmi :příčiny a důsledky, východiska a řešení osamělosti. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1998, 148 s. ISBN 80-85495-15-5. info
- RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost a senioři. Brno: MU, 1997, 189 s. ISBN 80-952-98-02/58. info
- Česká společnost a senioři : sociální, ekonomické a politické aspekty demografického stárnutí české společnosti : texty celostátní konference konané 16.-17. října [1997] v Brně. Edited by Ladislav Rabušic. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 189 s. ISBN 8021017295. info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, skupinová diskuse, skupinové projekty, prezentace, domácí úkoly, čtení
- Metody hodnocení
- Studenti se připraví na zkoušku, studují z doporučených zdrojů. Součástí seminární části výuky je práce v týmech, studenti zpracují vybraná témata, která prezentují a reflektují v průběhu seminární výuky.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2463
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SOp236