PdF:SPk306 Specializace: Oftalmopedie 2 - Informace o předmětu
SPk306 Specializace: Oftalmopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk306/01: Pá 20. 9. 8:00–13:50 učebna 20, Pá 4. 10. 8:00–13:50 učebna 78, Pá 22. 11. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, Pá 29. 11. 8:00–13:50 učebna 3, N. Jágerová
- Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie a kurzu specializace Oftalmopedie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia se zaměřením na vliv zrakového postižení na kvalitu života. Předmět studenty seznámí s možnostmi poradenství a intervence u osob s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období;
- určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období;
- popsat faktory, jež ovlivňují výběr speciální pomůcky pro zvládání samostatného života;
- aplikovat v praxi základní doporučení pro doprovázení osoby s postižením zraku a doporučení pro samostatný pohyb a orientaci v prostoru člověka s těžkým postižením zraku; - Osnova
- 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince a na psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 3. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby RP, podpora dítěte a podpora jeho rodiny.
- 4. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním - poradenství a intervence v tomto věkovém období)
- 5. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika podpora SVP těchto žáků, poradenství, opatření.
- 6. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 7. Předprofesní a profesní příprava žáků s postižením zraku - profesní poradenství.
- 8. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 9. Poradenství - poskytovatelé sociálních služeb a jejich nabídka pro osoby starší 15 let.
- 10. Kombinované postižení - poradenství a intervence. Hluchoslepota.
- 11. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku - poradenství a pomůcky.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido, 2016, 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. info
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím : praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Okamžik, 2007, 230 s. ISBN 9788086932101. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- Výukové metody
- Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk306