PdF:SPk411 Speciální pedagogika III - Informace o předmětu
SPk411 Speciální pedagogika III
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat.
- Výstupy z učení
- Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít.
- Osnova
- • Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. • Podpůrná opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností, podpora komunikace, možnosti logopedické intervence. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se specifickými poruchami učení. Podpora funkční gramotnosti. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s tělesným postižením. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s chronickým onemocněním. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra – PAS. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se poruchami chování nebo v riziku jejich vzniku. Role etopeda v intervenci problémového chování.
- Literatura
- KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe, 2017, 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- Výukové metody
- Praktická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskuze případových studií, zadaných v rámci předmětu Speciální pedagogika II. a vypracovaných na základě reflexe absolvované praxe. Tandemová výuka.
- Metody hodnocení
- Ústní souhrnná zkouška z předmětů Speciální pedagogika I. až III., včetně prezentace případové studie, zadané v rámci předmětu Speciální pedagogika II. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk411