PdF:SPk530 Logopedie a surdopedie 2 - NKS - Informace o předmětu
SPk530 Logopedie a surdopedie 2 - NKS
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPk528 Logopedie a surdopedie 1 - NKS
Intaktní komunikační schopnost, absolvování předmětu SP: Logopedie a surdopedie 1 NKS - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem je studenty seznámit s poznatky z oblasti diagnostiky a realizace terapeutických postupů u vybraných forem narušené komunikační schopnosti, studenti se dále seznámí s možnostmi spolupráce s rodinou, školou a dalšími odborníky v rámci komplexního přístupu.
- Výstupy z učení
- • Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• orientuje se v diagnostických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• orientuje se v terapeutických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• zná možnost mezioborové spolupráce. - Osnova
- • Poruchy fluence řeči – koktavost a breptavost – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy, podpora osob s obtížemi v plynulosti řeči.
- • Poruchy zvuku řeči – rhinolalie a palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy, organizace mezioborové spolupráce.
- • Specifika logopedické intervence u dětí s orofaciálním rozštěpem, spolupráce s rodiči.
- • Neurogenní poruchy – afázie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy.
- • Specifika individuální a skupinové terapie, spolupráce s rodinnými příslušníky.
- • Poruchy článkování řeči – dyslalie a dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy.
- • Mezioborová spolupráce, rehabilitační a další terapeutické přístupy.
- • Symptomatické poruchy řeči – specifika diagnostiky a terapie narušené komunikační schopnosti u osob se smyslovým, mentálním, tělesným postižením.
- • Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika systémů, specifika výběru vhodného komunikačního systému
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
- doporučená literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- LECHTA, Viktor. Koktavost : integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 9788073676438. URL info
- KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; zpracování případové studie klienta s narušenou komunikační schopností – návrh postupu rozvoje komunikační schopnosti
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk530