PdF:SPk607 Resilienční zdroje vzdělávání - Informace o předmětu
SPk607 Resilienční zdroje vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost obecné psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dát posluchači znalosti z hlediska psychologie zdraví, odolnosti a resilience, zejména z pohledu ontogenetické psychologie. Budou probrány otázky odolnosti ve vývoji a řešení náročných životních situací.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu bude:
• znát základy teorie resilience a psychologie odolnosti,
• znát praktické uplatnění copingových strategii ve výchově a osobnostním růstu. - Osnova
- 1. Úvod, vymezení, obsah předmětu.
- 2. Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví,
- 3. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson).
- 4. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček).
- 5. Motivace, aspirace, vztah k autoritě.
- 6. Sociální začlenění.
- 7. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání.
- 8. Problematika resilience.
- 9. Vývoj resilience.
- 10. Copingové strategie.
- 11. Stres, únava.
- 12. Syndrom burn-out.
- Literatura
- povinná literatura
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířen. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 9788024621531. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 8071783080. info
- doporučená literatura
- PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017, 362 stran. ISBN 9788024756462. URL info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Translated by Eva Vyskočilová. Vydání 6., v této edici p. Praha: Portál, 2014, 142 stran. ISBN 9788026206910. info
- The Oxford handbook of developmental psychology. Edited by Philip David Zelazo. New York: Oxford University Press, 2013, xx, 1028. ISBN 9780199958450. info
- SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 304 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3507-8. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 8071785512. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Písemný test, k úspěšnému ukončení je potřeba dosáhnout 70% správných odpovědí
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk607