SPkK82 Lingvistika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti jazykové akvizice a psycholingvistiky. Se zřetelem k náplni práce logopeda si student ozřejmí postup osvojování jazyka, a to ve všech jazykových oblastech, tedy v oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe a slovní zásoby, které jsou důležité z hlediska sledování vývoje komunikační kompetence a její podpory. Pozornost bude věnována také osvojování jazyků ve vícejazyčných situacích (bilingvismus, čeština jako druhý/cizí jazyk apod.).
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se student bude orientovat v základní psycholingvistické terminologii a bude mít přehled o procesech osvojování vybraných kategorií komunikační schopnosti tak, aby dokázal získané poznatky využít v praxi.
Osnova
  • • Jazyková akvizice a psycholingvistika – vymezení oborů, základní terminologie.
  • • Proces osvojování jazyka – teorie a přístupy.
  • • Akvizice vybraných jevů z oblasti fonetiky a fonologie.
  • • Akvizice vybraných jevů z oblasti morfologie.
  • • Akvizice vybraných jevů z oblasti slovní zásoby.
  • • Akvizice vybraných jevů z oblasti syntaxe.
Literatura
    povinná literatura
  • PAČESOVÁ, Jaroslava. Řeč v raném dětství. Vyd. 1. V Brně: Universita J. E. Purkyně v Brně, 1979, 170 s. info
    doporučená literatura
  • Čechová, M. (2000). Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství.
  • PAČESOVÁ, Jaroslava, Lubomír BARTOŠ, Zuzana WOTKEOVÁ a Eva OPRAVILOVÁ. Základní pedagogické problémy institucionální předškolní výchovy. 1985, 95 s. info
Výukové metody
Přednáška, praktická cvičení
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je třeba získat 75 % správných odpovědí).
Informace učitele
Další literatura bude doporučena ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.