PdF:SPp009 Reedukace mozkové obrny - Informace o předmětu
SPp009 Reedukace mozkové obrny
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp009/01: St 16:00–17:50 centrum, E. Dostalová
- Předpoklady
- Zapisují se pouze studenti specializace somatopedie, psychopedie. Podmínky pro zápočet: 75% účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14 - Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je popsat problematiku mozkové obrny se zaměřením na diagnostiku a intervenci.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: - student znát problematiku týkající se MO: základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálněpedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky.
- Osnova
- Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflexy, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálněpedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví. Vložení nového okruhu: Manipulace s osobou s tělesným postižením, polohování, podpora hybnosti
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- doporučená literatura
- KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- Pope M. Pauline: Severe and Complex Neurological Disbility; Levitt Sophie: treatment of Cerebral palsy and motor delay
- Výukové metody
- Seminář, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemný test; 10 otázek, správnost 50 % 75% účast na semináři
- Informace učitele
- Literatura bude doporučena vždy na začátku semináře vyučujícím.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp009