PdF:SV4BP_PXSS Praxe v SŠ (průběžná) - Informace o předmětu
SV4BP_PXSS Praxe v střední škole (průběžná)
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. bloková výuka. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- - studium odborné literatury - příprava dramatické lekce - deník praxe
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět je vypsán pouze pro studenty dokončující starou akreditaci Sop a VČ. Studenti nejprve navštíví dvě náslechové lekce společně s vyučujícím předmětu. Další vykonávání praxe si zajistí sami na jedné z doporučených SŠ v Brně, nebo na jiné SŠ dle vlastního výběru. Dále absolvují také jednu náslechovou lekci svých kolegů. Po konzultaci s pedagogem třídy, v níž budou studenti praxi vykonávat, si dále připravují lekce dramatické výchovy na zadaná témata a provádí rozbor jednotlivých lekcí. V přípravě dramatických lekcí studenti čerpají ze svých dosavadních zkušeností a z doporučené literatury. Studenti vedou podrobný deník praxe.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět: Plánovat vlastní dramatickou lekci pro určenou cílovou skupinu. Prezentovat vlastní dramatickou lekci školám. Praktikovat vlastní dramatickou lekci s určenou cílovou skupinou. Vyhodnotit realizaci vlastní dramatické lekce. Načrtnout změny v realizované dramatické lekci na základě vyhodnocení její realizace.
- Osnova
- Seznámení se s konkrétní třídou SŠ. Domluva na tématech jednotlivých lekcí s pedagogem uvedené třídy SŠ. Vykonávání dramatické praxe. Vedení deníku praxe. Přirozená autorita učitele jako smysl výchovy. Sebereflexe učitele. Znalosti sociální a pedagogické komunikace. Kondice učitele a pedagogické dovednosti. Empatie učitele vůči žákovi. Interakční styl učitele. Učitelovo pojetí výuky.
- Literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Divadlo ve výchově. první. Brno: PdF MU, 2003, 82 s. MSD. ISBN 80-86633-10-1. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 s. ISBN 80-86633-02-0. info
- MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- Výukové metody
- cvičení, diskuse, pozorování, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. - studium odborné literatury - písemný záznam náslechových hodin - písemné hodnocení náslechových hodin - písemná příprava samostatných lekcí DV - písemné hodnocení samostatných lekcí DV - fotodokumentace - tvorba letáku - Student je povinen splnit si nejméně 14 vyučovacích hodin povinně volitelné praxe dramatické výchovy na SŠ. - Student je povinen vytvořit dramatickou lekci se sociálně pedagogickým tématem pro cílovou skupinu SŠ v rámci průřezových témat RVP pro střední školy. - Student je povinen navštívit minimálně tři náslechové lekce (Dvě vedené lektory, jednu vedenou spolužáky). - Poměr náslechů k minimálnímu počtu vedení dramatických lekcí je 6 vyučovacích hodin ku 8 vyučovacím hodinám. - Za náslech se považuje: společný náslech s vyučujícím předmětu ve vybrané SŠ se zpětnou vazbou, náslech ve skupině s níž budu spolupracovat se zpětnou vazbou, náslech na lekci mých kolegů se zpětnou vazbou. - Student si sám zajistí vykonávání této praxe a písemně o tom zpraví vyučujícího předmětu nejpozději do třetího týdne započatého semestru ve fóru na moodlinkovém kurzu. - Student odevzdá do moodlinkového kurzu celkový plán a návrh postupu na připravované dramatické lekci nejpozději do čtvrtého týdne započatého semestru v podobě Záznamového a hodnotícího archu dramatických praxí. - Student průběžně odevzdává do moodlinkového kurzu jednotlivé zpracované dramatické lekce a to vždy nejpozději do tří dnů od jejich realizace v podobě Záznamového a hodnotícího archu dramatických praxí. - Student hodnotí shlédnuté lekce a vystoupení svého kolegy do svého deníku praxe a do fóra v moodlinkovém kurzu a to vždy nejpozději do tří dnů od jejich realizace. - Student připraví propagaci lekce letákem (plakátem). - Student je povinnen pořídit fotodokumentaci jeho praxe a odvzdat ji vyučujícímu k archivaci do moodlinkového kurzu vypálenou na CD, dále bude součástí pedagogického deníku. - Student odevzdá deník praxe jako jeden celkový elektronický dokument doplněný fotografiemi, letákem a naskenovaným potvrzením o praxi v minimálním počtu 14 vyučovacích hodin k archivaci do moodlinkového kurzu.
- Informace učitele
- BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 807068-070 9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : IPOS, 2001. ISBN 8070681586. BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 809016604-0. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-934. MACHKOVÁ,E. Metodika dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068105-5. MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MORGANOVÁ, N. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha : IPOS ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80 85883 13 9 PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-02-0 PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika, 2000,č.3. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80 7178 355 2 VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SV4BP_PXSS