PdF:SV4BP_SSO Úvod do soc. pedagogiky (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_SSO Úvod do sociální pedagogiky (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Seminář navazuje na předmět SV4BP_USP – Úvod do sociální pedagogiky (přednáška). Předpokladem zvládnutí předmětu jsou také konkrétní požadavky na práci studenta v semináři (řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly). Předpokládá se zvládnutí základních sociálně-pedagogických kategorií, orientace v předmětu. Dále očekáváme kultivované vystupování před spolužáky se zpracovaným tématem, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině. Vystoupení musí být didakticky propracované s využitím všech dostupných pomůcek audiovizuální techniky. Předpokládáme také schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na reflexe kolegů v rámci připravovaného tématu. Příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty. Veškerá absence studentů musí být hlášena na studijním oddělení, podle pravidel, která jsou uvedena ve studijním a zkušebním řádu (čl 16, odst. 5). Studenti jsou povinni odevzdat své práce v určených termínech do el. kurzu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Vyučující si klade za cíl prostřednictvím témat probíraných v seminářích: - seznámit studenty se základními sociálně-pedagogickými situacemi, - naučit studenty jasné orientaci v předmětu sociální pedagogiky - naučit studenty porozumět odborné literatuře. Cílem předmětu je také studentům: - přiblížit jednotlivá prostředí výchovy a jejich typy, - ukázat specifika metod sociálně-pedagogického působení v různých typech prostředí a analyzovat faktory, které mohou ohrožovat optimální rozvoj osobnosti (snažíme se také postihnout vzájemný vliv mezi prostředím a výchovou) - charakterizovat aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Výstupy předmětu: Na konci tohoto kurzu bude student schopen charakterizovat prostředí a jeho jednotlivé typy, v nichž se výchova odehrává, základní sociálně-pedagogické situace. Student se bude dobře orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. Studenti by měli v seminární výuce získat znalosti a dovednosti, které uplatní v praxi v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti.
- Osnova
- 1. Seznámení se s chodem seminářů 2. Dnes ty mně, zítra já Tobě! 3. Instituce a zařízení se sociálně pedagogickou dimenzí 4. Metody a formy sociální pedagogiky 5. Vzájemný vztah prostředí a výchovy 6. Náhled do primární odborné literatury 7. Náhled do odborných časopisů 8. Watch and change - globální rozvojové vzdělávání a SP 9. Aktuální témata sociální pedagogiky 10.Projektování, analýza SWOT 11.Masmédia a sociální pedagogika 12.Reflexe semináře
- Literatura
- PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
- KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
- KRAUS. B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.
- MARBURGER, H. Entwicklung und Konzepte der Sozialpadagogik. Munchen : Juventa Verlag, 1979. ISBN 3-7799-0547-7.
- BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče :průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8. info
- HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998, 89 s. ISBN 8071840157. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
- Výukové metody
- skupinová práce, samostatná práce, brainstorming, diskuse, skupinové projekty, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář. Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1841
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : LORCA, 2006. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5 HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1 HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. HRADEČNÁ, Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003 ISBN 80-7254-329-6 KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. KRAUS, B. K aktuálnímu pojetí a postavení sociální pedagogiky. In Konstituování Sociální pedagogiky jako vědeckého oboru. 1. vyd. Brno : IMS, 2004. ISBN 80-902936-5-4. s. 9 - 19. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MARBURGER, H. Entwicklung und Konzepte der Socialpadagogik. Munchen: Juventa Verlas, 1979. ISBN 3-7799-0547-7. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Brno: Slon, 2006 ISBN 80-86429-87-8 Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-631-4. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. SOJÁK, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na Pdf MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4945-1 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SV4BP_SSO