PdF:SZ2MP_DGN1 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
SZ2MP_DGN1 Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 54 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Cílem předmětu je seznámení budoucích učitelů, s teoretickými základy pedagogické diagnostiky a vytvoření základů jejich profesionálních diagnostických dovedností.
- Výstupy z učení
- Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Cílem předmětu je seznámení budoucích učitelů, s teoretickými základy pedagogické diagnostiky a vytvoření základů jejich profesionálních diagnostických dovedností.
- Osnova
- 1. Autodiagnostika v práci učitele. Žákovské hodnocení výuky. Rozvoj diagnostické kompetence u učitele a její reflexe. 2. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování. Diagnostika procesu učení žáků: kompetence k učení, učebních postupů žáků, diagnostika porozumění žáků ve výuce. 3. 3. Diagnostika stylů učení žáků, studijní motivace žáků. Žákovský (školní) výkon. Žákovské prekoncepty a miskoncepty (concept cartoons, pojmové mapy). Formativní hodnocení (žákovské portfolio, využití ICT). Strategie pro ústní a písemné zkoušení. 4. Příprava jednoduchého didaktického testu či otázek k ústní zkoušce a kritérií hodnocení. 5. Pedagogická diagnostika výchovných činností. Diagnostika chování žáků: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, sociální pracovník atd.) a práce s doporučením specialistů. Podpora žáků ve třídě. 6. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy. Sociální vztahy ve třídě. Psychosociální klima třídy jako diagnostický problém. Diagnostika postojů žáků. Projektivní techniky. Tematizované práce a projekty jako diagnostické nástroje. Diagnostika sebepojetí žáků v oblasti učení/předmětů (check-listy); strach ze školy a výkonu; pozornost. Diagnostika nadání žáků. Dvojí výjimečnost.
- Literatura
- doporučená literatura
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 106 s. ISBN 80-85467-69-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou účasti na přednáškách a samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě.
- Metody hodnocení
- Výstupy z domácí práce a případová studie vybraného žáka. Ústní nebo písemná zkouška. Písemný test o 10 otázkách, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět min. 5 otázek správně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ2MP_DGN1