PdF:SZ6038 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
SZ6038 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Schulzová (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6038/01: Pá 11. 10. 12:00–14:50 učebna 37, Pá 18. 10. 12:00–14:50 učebna 37, L. Škarková, E. Trnová
SZ6038/02: So 2. 11. 14:00–16:50 učebna 37, So 16. 11. 14:00–16:50 učebna 37, L. Škarková, E. Trnová
SZ6038/03: So 2. 11. 10:00–12:50 učebna 20, So 16. 11. 10:00–12:50 učebna 37, L. Škarková, E. Trnová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
(a) seznámit studenta (prostřednictvím témat 1 až 10) se specifiky pedagogické komunikace. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studentům pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání těchto metod a forem výuky;
(b) rozvíjet studentovu dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).; - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu:
• student diskutuje o vybraných otázkách pedagogické komunikace. Při argumentaci využívá poznatky získané studiem odborné literatury (viz témata 1–10).
• student zhodnotí svou dosavadní pedagogickou komunikaci, pojmenuje její silné stránky, identifikuje možnosti, jak ji zlepšovat.;
• studenti si vzájemně poskytují zpětnou vazbu a prokáží tak osvojení této dovednosti na potřebné úrovni a současně také porozumění pedagogické komunikaci v konkrétním pedagogické situaci.;
• student popíše a analyzuje výukovou či výchovnou situaci (je využíváno mimo jiné virtuálních hospitací z webu rvp.cz ) z hlediska pedagogické komunikace, využívá při tom odbornou terminologii. Navrhne alteraci výukové či výchovné situace, která koresponduje s pravidly efektivní pedagogické komunikace.; - Osnova
- 1. Pedagogická komunikace a pedagogická interakce, vliv sebepojetí učitele na jeho pedagogické jednání.1. Pedagogická komunikace a pedagogická interakce, vliv sebepojetí učitele na jeho pedagogické jednání.
- 2. Komunikace verbální (mluvený i psaný projev) a neverbální. Specifika pedagogické komunikace (IRF komunikační struktura, dialog ve výuce, podmínky, metody, obsah, prostředky, cíle).
- 3. Prezentační dovednosti učitele. 4. Způsoby poskytování zpětné vazby v pedagogické komunikaci. Její význam.
- 5. Efektivní komunikace s rodiči žáků: učitel – žák – rodič.
- 6. Otázky pedagoga – podle fází výuky a podle výukových metod. Otázky pedagoga – podle kognitivních a afektivních cílů. 7. Využití prostoru v pedagogické komunikaci, proxemika.
- 8. Techniky vedení rozhovoru, naslouchání, shrnování, rekapitulace. Emocionální stránka pedagogické komunikace (akceptace, empatie, pozitivita, expresivita, humor apod.).
- 9. Nenásilná komunikace ve školní třídě.
- Literatura
- doporučená literatura
- CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
- neurčeno
- Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71.
- Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
- PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Prezentace, zpětná vazba, sebereflexe, diskuse, skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu:;
- je požadavkem pořízení video záznamu vlastního výstupu a vypracování písemné reflexe nebo sebereflexe (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků). Vzájemná zpětná vazba (peer feedback) k tomuto úkolu bude studentovi poskytnuta prostřednictvím hodnoticího bloku v IS MUNI. Součástí ukončení předmětu je vypracování dílčích úkolů k vybraným tématům. Vypracované úkoly se odevzdávají v odevzdávárně v isu. - Informace učitele
- Studenti plní průběžné úkoly v semestru, které se týkají především četby odborných textů, nebo práce s videonahrávkami, které analyzují ve vztahu k pedagogické komunikaci. Vybrané texty k předmětu jsou uloženy v učebních materiálech předmětu v isu. Veškeré úkoly a výstupy z předmětu jsou sumarizovány ve studijních materiálech předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6638 Educational Communication
!NOWANY(SZ6038)
- SZ6638 Educational Communication
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ6038