PdF:SZ6109 Speciální pedagogika II - Informace o předmětu
SZ6109 Speciální pedagogika II
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- (! SZ6030 Speciální a inkluzivní pedagogika ) && (!NOWANY( SZ6030 Speciální a inkluzivní pedagogika )) && ( SPk409 Speciální pedagogika I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Specifikovat individuální rozdíly ve vzdělávání dětí/žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb.
- Výstupy z učení
- - Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých forem a stupňů SVP;
- Student si prohloubí základní terminologii, vztahující se k oborům speciální pedagogiky. - Osnova
- • Dítě/žák s narušenou komunikační schopností, jeho vzdělávání a podpora, komunikace, možnosti logopedické intervence.
- • Dítě/žák se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání, jeho vzdělávání a podpora, zásady komunikace.
- • Dítě/žák se specifickými poruchami učení, jeho vzdělávání a podpora, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Podpora funkční gramotnosti.
- • Dítě/žák s tělesným postižením, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s chronickým onemocněním a jeho vliv na vzdělávání.
- • Dítě/žák se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s poruchami autistického spektra – PAS, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák v riziku poruch chování, s problémy/poruchou chování jeho vzdělávání a podpora.
- Literatura
- povinná literatura
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 228 stran. ISBN 8071788880. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- Výukové metody
- Prezentace jednotlivých typů speciálních vzdělávacích potřeb, jejich projevů. Kategorizace. Diskuze nad specifikovanými tématy a odbornou literaturou. Příprava podkladů pro zpracování seminární práce – případové studie.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test s otevřenými otázkami. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ6109