SZc048 Didaktika ruského jazyka 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2 Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu si studenti upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. Studenti také budou schopni aplikovat nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Osnova
  • Obsah 1. Lingvistické kompetence a jejich role v komunikaci. 2. Řečové dovednosti ve výuce ruštiny. 3. Receptivní řečové dovednosti ve výuce ruštiny. 4. Produktivní řečové dovednosti. 5. Komunikativní kompetence. Mluvený projev. 6. Výslovnost a problematika učení fonetiky na ZŠ. 7. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny. 8. Rozvoj poslechových strategií. Tzv. audirovanije. 9. Pravopis a metody výuky. Specifika psané azbuky. 10. Gramatická kompetence, práce se slovní zásobou. 11. Problematika práce s chybou ve výuce ruštiny, tradiční a nové pojetí. 12. Učitel ruského jazyka, postavení, profesní rozvoj a perspektivy. Studentské portfolio.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 418 s. ISBN 9788021066328. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Ústní zápočet v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.