Sop010 Sociální pedagogika v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/3/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Sop010/01: Út 8:00–10:50 učebna 10, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Předpoklady
Náplní předmětu Sociální pedagogika v teorii a praxi je seznámení se základními sociálně-pedagogickými kategoriemi a paradigmaty. Významnou součástí výuky předmětu je práce s motivací studentů/tek ke studiu sociální pedagogiky a konfrontace osobních představ studentů o sociální pedagogice s posláním oboru. Významnou součástí výuky je také uvědomění si determinace vlastním prostředím ve vztahu k vlastním hodnotám. Studenti/tky dále získají přehled o odborných zdrojích v kontextu VŠ studia. Ve výuce také představíme aktuální témata sociální pedagogiky. V rámci předmětu dojde k představení pestré škály teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat sociálně pedagogické jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií. Studenti/tky se blíže seznámí s jednou z forem práce sociální pedagogiky – s projektováním. Vlastní pohled na získané znalosti a dovednosti budou průběžně reflektovány. Studium zdrojů, vytvoření týmů a výběr tématu projektu, včetně formy, metody a cílové skupiny. Rozpracování nápadu a zpracování části projektové dokumentace. Zahájení spolupráce s partnerskými organizacemi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Poznání základních sociálně-pedagogických konceptů a paradigmat.
2. Poznání specifik sociální pedagogiky jako vědecké disciplíny a pomáhající profese, poznání vlastních motivů ke studiu. Reflexe těchto dvou aspektů (souvislosti, přeryvy).
3. Práce s hodnotami, hodnotové vidění světa, konfrontace s hodnotami druhých.
4. Já versus věda – uvědomění si, jak vzniká mé přesvědčení, na základě čeho formuluji své názory.
5. Podpora tvořivosti studentů/studentek prostřednictvím projektování
6. Vytvoření cíle a obsahu sociálně-pedagogického projektu/práce v týmu
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka bude schopen:
1. definovat sociální pedagogiku (dále jen SP) jako vědeckou disciplínu (definice podložena odbornými zdroji)
2. zařadit SP do kontextu mezi další společenskovědní obory.
3. orientovat se v odborné literatuře a pracovat s odbornými zdroji.
4. charakterizovat význam prostředí pro sebe samotného a reflektovat vlastní hodnotovou orientaci.
5. reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává.
6. kriticky zhodnotit objektivní realitu a adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“.
7. vytvořit tým a návrh sociálně-pedagogického projektu
8. přijmout principy a hodnoty, na kterých sociální pedagogika staví.
Osnova
  • Sociální pedagogika a její vymezení:
  •  Sociální pedagogika v systému sociálních a pedagogických věd (historický náčrt). Předmět sociální pedagogiky, obsahové zaměření a hlavní témata, kterými se zabývá moderní sociální pedagogika 21. století. Vymezení sociální pedagogiky oproti vědám hraničním a příbuzným. Teorie sociální pedagogiky a její podíl na utváření sociálně pedagogického paradigmatu.
  •  Funkce sociální pedagogiky (podle N. Huppertze a E. Shinzlera), komparace konceptů sociální pedagogiky v ČR, Německu, (Velké Británii), Polsku a Slovensku. Rozvoj sociální pedagogiky v ČR a v zahraniční ve 20. století. Kritické zhodnocení vývoje po 2. světové válce. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce ve výše uvedených zemích.
  •  Uplatnění sociálních pedagogů v praxi. Možnosti uplatnění sociálního pedagoga nejen ve školním prostředí. Spolupráce s učitelem a dalšími profesemi ve školním prostředí. Sociální pedagogika v kontextu související legislativy (školský zákon, zákon o sociálních službách).
  •  Hodnotová dimenze v práci pedagoga, výchova k hodnotám jako součást pedagogického procesu. Hodnoty, normy a jejich utváření, zdroje autority, rekapitulace vývoje mravního jednání, kulturní a sociální podmíněnost utváření mravních norem. Uvědomění si odkud pocházím, co mě formuje, co ovlivňuje moje hodnoty, srovnání s hodnotami druhých, práce s předsudky.
  • Sociální pedagogika jako výchova sociálních vztahů:
  •  Výchova ke kritickému myšlení: základní metody aktivního učení (třífázový model učení E-U-R, učení prožitkem, atd.). Kritická reflexe mediálních sdělení: masmédia a jejich dopad na současnou společnost, zejména na individualitu dětí a mládeže. Manipulativní účinky médií. Mediální gramotnost a mediální výchova v práci sociálního pedagoga, význam školy v chápání (mas)médií.
  •  Procesy sociální inkluze, exkluze a koheze, teorie sociální reprodukce a rovnost vzdělávacích příležitostí, problém vzdělanostní mobility (reflexe ve výzkumu, viz např. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci), teorie Basila Bernsteina – jazyková a sociální podmíněnost vzdělanosti, teorie P. Bourdieho a P. Willise.
  •  Projektování jako specifická metoda sociální pedagogiky: příklady dobré praxe a zajímavých projektů.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
  • FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. Sydney: Bloomsbury, 2013, xvii, 145. ISBN 9781780937816. info
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 194 s. ISBN 978-80-210-6092-0. info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
  • NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 1802-4637. info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, četba
Metody hodnocení
Závěrečná rozprava nad předmětem, předložení první části projektové dokumentace (přestavení týmu, záměr a cíle projektu), prezentace dílčích výsledků tvorby projektu. V průběhu semestru studenti vytvoří týmy a zahájí práci na společném sociálně pedagogickém projektu. Budou předkládat dílčí části projektové dokumentace – 1. část, připraví rozpracovaný projekt k prezentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.