PdF:VP_Mod4a Školní třída, vedení a diag. 1 - Informace o předmětu
VP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 7 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VP_Mod4a/01: Pá 13. 12. 8:00–13:50 učebna 24, J. Beran
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro výchovné poradce (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Posluchači budou umět definovat a vysvětlit základní pedagogicko-psychologické zákonitosti školní třídy jako sociální skupiny. Osvojí si základní diagnostické nástroje a profily metod. Prokáží na konkrétních případech (kazuistiky) na základě analýzy pochopení základních vztahů a projevů chování. Budou umět interpretovat získané výsledky, navrhovat a plánovat řízení změn v případě jejich potřeby.
- Osnova
- Práce se školní třídou , školní třída jako sociální skupina a vztahová síť
- Školní třída jako sociální skupina
- Koheze třídy, základní patologie školní třídy
- Pozice a role dítěte ve školní třídě
- Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
- Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
- Literatura
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
- HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. ISBN 8024604361. info
- Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 260 s. ISBN 8024700425. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Výukové metody
- workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
- Metody hodnocení
- kontrola domácí přípravy, aktivita ve výce, písemný test
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/VP_Mod4a