XOVk77 Úvod do filosofické antropologie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 15:00–18:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs FA je založen na jednom z možných chápání Filosofické antropologie jako způsobu fil. myšlení, které proniká různými fil. obory s cílem jejich sjednocení v uchopení existence člověka, jeho podstaty a místa v kosmu. Hlavní cíle kursu: porozumění místu člověka v současmém světě Na konci kursu budou studenti schopni pochopit vybrané pojmy z filosofické antropologie (viz osnova).
Výstupy z učení
Hlavní výstupy kursu: porozumění místu člověka v současmém světě Na konci kursu budou studenti schopni pochopit vybrané pojmy z filosofické antropologie (viz osnova).
Osnova
  • Co je já? Co je svět? Člověk ve světě. Člověk a svět. Problém poznání. Vědění a věda. Pravda a platnost. Nutnost a náhoda. Jednání a svoboda. Mrav, morálka a etika. Tolerance a pluralismus. Antropologické tendence v pedagogice
Literatura
  • WOLF, Josef. Antropologie pro každý den. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2004, 301 s. ISBN 8086078426. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka ; a Slovník filosofických pojmů. Edited by Jan Sokol. Třetí rozšířené vydán. Praha: Vyšehrad, 1998, 389 stran. ISBN 8070212535. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
ukončení závěrečná semestrální práce-vz informace učitele
Informace učitele
Student si vybere jedno z témat pro semestrální projekt. Projekt bude mít 12-15 stran. Úvod textu bude opřen o literaturu plus poznatky z výuky. Druhá část bude samostatnou částí autora: buď na základě podílu dětí z MŠ v projektu nebo na základě samostatné práce autora s tématem (viz instrukce ve výuce). Závěr by měl být zhodnocením přínosu práce na projektu autorem (např. zda jsou hry s dětmi na platformě vybraného tématu pro děti zajímavé, popř. jak je rozvíjí...). Text bude obsahovat přílohy: nákresy, obrázky, fotografie...(vše bude vráceno poobhajobě).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.