XPPp17 Pedagogická koncepce práce s dětmi do tří let

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. (lichý týden). 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp17/01: Út 1. 10. 10:00–11:50 učebna 33, Út 8. 10. 10:00–11:50 učebna 33, Út 22. 10. 10:00–11:50 učebna 33, Út 5. 11. 10:00–11:50 učebna 33, Út 19. 11. 10:00–11:50 učebna 33, Út 3. 12. 10:00–11:50 učebna 33, L. Grůzová
Předpoklady
! MSBP_PKPD Pedagogická koncepce práce s dětmi od dvou let
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit kompetence učitele při práci s dětmi mladšími tří let.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit vývoj dítěte do tří let;• použít informace o vývoji dítěte k plánování pedagogické práce; •pracovat s RVP a upravit ho pro dvouleté děti; • interpretovat strategie pedagogické činnosti; • připravit prostředí třídy pro dvouleté děti.
Osnova
  • • Teoretická (psychologická, pedagogická, diagnostická) východiska vzdělávání dvouletých dětí; • východiska předškolního vzdělávání a jejich úprava vzhledem k věku dítěte, • formy práce s dvouletými dětmi; •řešení konfliktních situací ; • ukázky možných aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
  • Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1978, 224 s. info
    doporučená literatura
  • HAŠKOVÁ, Hana, Steven SAXONBERG a Jiří MUDRÁK. Péče o nejmenší: Boření mýtu. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 199 s. ISBN 978-80-7419-114-5. info
  • MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Translated by Jan Volín. Vydání druhé, v Tritonu p. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 9788073873820. info
  • FEEZ, Susan. Montessori and early childhood : a guide for students. Los Angeles: SAGE, 2010, xi, 182. ISBN 9781847875167. info
  • EACEA. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Euridice, 2010, 190 s. ISBN 978-92-9201-025-6. info
  • Early childhood education : an international encyclopedia. Edited by Rebecca Staples New - Moncrieff Cochran. 1st pub. Westport: Praeger, 2007, S. 568-859. ISBN 9780313331039. info
  • POUND, Linda. How children learn : from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. Leamington Spa: Step Forward Pub., 2005, 80 s. ISBN 9781904575375. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
    neurčeno
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, skupinová práce.
Metody hodnocení
zápočet - Připravit činnost pro dvouleté děti na základě specifik vývoje dítěte a RVP. Vyzkoušet činnost s dětmi do tří let a zpracovat závěrečnou zprávu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.